Aankoopkosten van een woning en/of bouwgrond berekenen

Alle berekeningen zijn indicatief en onder voorbehoud. Deze berekeningsmodule is gebaseerd op een vereenvoudigde formule en geschatte bedragen. Zo kunnen de ‘ uitgaven aan derden De uitgaven aan derden zijn alle bedragen die de notaris heeft voorgeschoten voor rekening van zijn cliënt voor het voorbereiden, verlijden of afwerken van de akte. Bijvoorbeeld de kosten voor het hypothecair getuigschrift. Ze moeten door de cliënt worden terugbetaald. De uitgaven aan derden verschillen per dossier. De aangeduide uitgaven aan derden in de rekenmodule zijn een raming. ’ en de btw Btw is de afkorting van ‘belasting over de toegevoegde waarde’. Het is een belasting op de waarde die telkens wordt toegevoegd doorheen een productie- of distributieproces. De btw wordt betaald door de eindgebruiker. Elke onderneming die zelfstandig en regelmatig economische activiteiten verricht is normaal btw-plichtig. variëren in functie van de omstandigheden van je dossier. Bovendien zijn nog tal van voorwaarden van toepassing die de berekening kunnen beïnvloeden. Aarzel niet om je notariskantoor te contacteren voor meer informatie.
Laatste update: 1 januari 2025
Registratiebelasting
Een registratiebelasting is een belasting die moet betaald worden bij het registreren van een akte of een geschrift. Het begrip ‘registratiebelasting’ is in Vlaanderen een overkoepelend begrip en omvat 4 soorten registratiebelasting:
het verkooprecht;
de schenkbelasting;
het verdeelrecht;
en het recht op hypotheekvestiging.
/ Registratierechten*
De gewestelijke overheden maken tal van verminderingen mogelijk die interessant kunnen zijn voor u als koper. Raadpleeg uw notaris om alle wettelijke voorwaarden te kennen.
(* In Vlaanderen spreekt men van 'registratiebelasting', in Brussel en Wallonië zijn het 'registratierechten')
"Enige en eigen woning"
Zowel voor de berekening van het ereloon als de toepasselijke belastingen, is het belangrijk om aan te duiden of je aankoop over een enige en eigen woning gaat. Opgelet:
Voor wat de registratiebelasting betreft is het belangrijk om aan te stippen dat je enkel recht hebt op het tarief van 2% indien je voldoet aan specifieke voorwaarden. De notaris kan deze aan jou toelichten. Zo is het van belang dat je geen andere eigendom hebt. Een uitzondering geldt voor het geval je je in de aankoopakte verbindt om je andere eigendom te verkopen binnen een periode van van 2 jaar na het ondertekenen van de notariële akte Een notariële akte is een authentieke akte opgesteld door de notaris. Enkel notariële akten (en niet onderhandse verkoopsovereenkomsten) kunnen overgeschreven worden in het hypotheekkantoor. Deze overschrijving maakt de koop “tegenstelbaar”, het beschermt de koper tegen aanspraken van derden. .
Ook voor de berekening van het ereloon van de notaris geldt een specifieke schaal voor de aankoop van een enige en eigen woning (schaal JBis). Ook hier mag je voor de toepassing van deze schaal geen andere eigendom hebben. De uitzondering van zich te verbinden om de andere eigendom te verkopen binnen de twee jaar geldt hier niet.
Erelonen
Het ereloon van de notaris is door de overheid vastgelegd, d.w.z. dat de notaris niets meer of minder mag vragen. Een uitzondering vormen echter de sociale leningen: hier wordt het ereloon verminderd gehalveerd.
Administratieve kosten
De administratieve kosten zijn de kosten die eigen zijn aan het kantoor en die verbonden zijn aan prestaties die niet door het ereloon gedekt zijn. Onder de administratieve kosten, worden begrepen de vergoedingen voor alle (aanvullende) opzoekingen, verrichtingen en formaliteiten die in het kader van het voorbereiden, verlijden Wanneer de notaris klaar is met zijn opzoekingen, zal hij de partijen samenroepen met oog op het “verlijden” van de akte. Dit betekent dat de notaris de akte zal toelichten, zal voorlezen en ten slotte, zal ondertekenen. Door het verlijden van de akte wordt rechtskracht verleend aan de overeenkomst tussen partijen. of afwerken van een akte worden gedaan en die niet voorgeschreven zijn door de wet (zoals de indiening van verzoeken aan administraties of instellingen om informatie, een vergunning of een beslissing te verkrijgen), of die wel voorgeschreven zijn door de wet voor de verrichting die voorwerp uitmaakt van de akte, maar niet uitdrukkelijk ten laste zijn van de notaris (zoals bepaalde openbaarmakingsformaliteiten voorafgaand aan of naar aanleiding van bepaalde akten). Onder de administratieve kosten vallen ook de algemene werkingskosten van het kantoor. De administratieve kosten zijn forfaitair vastgelegd voor de aankoop- en kredietakten en de hypothecaire volmachten.
Uitgaven aan derden Derden zijn alle personen die normaliter geen partij zijn bij een bepaalde handeling of akte. Derden kunnen in principe niet gebonden zijn aan verplichtingen die voorvloeien uit overeenkomsten waar ze geen deel van uitmaken. Dit neemt niet weg dat overeenkomsten “tegenwerpelijk” zijn aan derden. Dit betekent dat derden overeenkomsten van anderen moeten eerbiedigen.
Dit zijn de kosten die verplicht door de notaris aan derden (overheden of andere instanties) worden betaald en gedragen kosten voor rekening van zijn cliënten voor de akte, de voorbereiding, het verlijden of de afwerking ervan. Het merendeel van de akten vereist immers opzoekingen, documenten, openbaarmakingen… tegen betaling aan derden (denk bijvoorbeeld aan de stedenbouwkundige informatie). De uitgaven aan derden verschillen per dossier. Zo variëren de kosten voor de stedenbouwkundige inlichtingen Onder "stedenbouwkundige inlichtingen" wordt alle informatie verstaan die betrekking heeft op de gewestelijke, provinciale of gemeentelijke voorschriften die gelden voor bouwen en verbouwen. Deze kan sterk verschillen van gemeente tot gemeente. Ze vormen een onderdeel van de dossierkosten. per gemeente. De opgegeven uitgaven aan derden vormen dus altijd een raming.