Een vennootschap oprichten
Wanneer je beslist om een vennootschap op te richten, zul je verschillende stappen moeten volgen. Je moet ook rekening houden met bijkomende formaliteiten en kosten. Bij de meerderheid van de vennootschapsvormen is tussenkomst van een notaris vereist voor het oprichten van de vennootschap.

ManageMyBusiness
ManageMyBusiness is een online platform waar je de eerste stappen naar de oprichting van je onderneming eenvoudig kunt zetten!
Aan de slag
Een
vennootschap
Een contract op grond waarvan twee of meer personen overeenkomen iets in gemeenschap te brengen met als doel één of meer nauwkeurig omschreven activiteiten uit te oefenen en met het oogmerk aan de vennoten een rechtstreeks of onrechtstreeks vermogensvoordeel te bezorgen.
oprichten doe je niet zomaar. Hieronder kan je een overzicht terugvinden met de verschillende formaliteiten waar je rekening mee moet houden.
-
Afhankelijk van de aard van de onderneming, moet je als starter mogelijks een vergunning of een erkenning hebben. Denk bijvoorbeeld aan een voedselvergunning, de machtiging ambulante handel, de erkenning als aannemer of een erkenning van SABAM.
Niet-Belgen of niet-EER onderdanen moeten daarnaast een beroepskaart kunnen voorleggen als ze een zelfstandige activiteit willen ontplooien in België.
-
Het getuigschrift ‘basiskennis bedrijfsbeheer’ toont aan dat je over de kennis beschikt om een bedrijf op te starten en het dagelijks beheer ervan te voeren. In het Vlaamse Gewest moet je sinds 1 september 2018 geen kennis van bedrijfsbeheer meer bewijzen. Wil je een zaak oprichten in het Waalse of het Brussels Hoofdstedelijke Gewest, dan zal je dat wel nog moeten aantonen bij een ondernemingsloket.
Dat je beschikt over voldoende kennis om een bedrijf te starten en te leiden, kan je op twee manieren aantonen:
- Via een getuigschrift;
- Via relevante praktijkervaring.
Het ondernemingsloket oordeelt op basis van de bewijsstukken of je wel degelijk over de nodige kennis beschikt. Ben je het niet eens met de beslissing, dan kan je in beroep gaan bij de Vestigingsraad.
Op www.diplodb.be kan je nagaan of jouw diploma in aanmerking komt als bewijs van basiskennis bedrijfsbeheer.
In het Vlaamse Gewest hoef je sinds 1 januari 2019 geen beroepsbekwaamheid meer te bewijzen wanneer je een zaak start. In het Waalse Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest moet je dit voor enkele gereglementeerde beroepen wel nog doen. Dit geldt voor vrijwel alle bouwberoepen, de herstelling van wagens en andere motorvoertuigen (“carrosserie”), de verkoop van tweedehandswagens, de verkoop en herstelling van fietsen, restauranthouder en traiteur, bakker, kapper, schoonheidsverzorging, manicure, opticien, begrafenisondernemer en installateur-frigorist.
Het ondernemingsloket beslist of je je beroepsbekwaamheid voldoende hebt aangetoond. Je kan tegen de beslissing in beroep gaan bij de Vestigingsraad.
-
Een financieel plan is een overzicht van de verwachte inkomsten en uitgaven van jouw onderneming en is een onderdeel van het ondernemingsplan. Als je een vennootschap wil oprichten moet je een financieel plan voor de eerste twee jaar van de vennootschap (laten) opmaken. Het financieel plan geef je af aan de notaris De notaris is zowel een openbare ambtenaar die bevoegd is om authentieke akten te verlijden, te bewaren en er afschriften van te verstrekken, als een juridische raadgever. De notaris komt tussen in heel wat domeinen: huwelijken, echtscheidingen, de koop van een onroerend goed, een erfenis na overlijden,… De notaris wordt benoemd door de Koning.
De partijen kiezen vrij hun eigen notaris. , waar het bewaard zal worden. Bij faillissement Een faillissement is de vaststelling dat een onderneming op lange termijn onvermogend is geworden. Een ondernemer kan door de rechter failliet worden verklaard als hij op langere termijn zijn schulden niet meer betaalt; en daarenboven geen krediet of uitstel van betaling meer krijgt. Zodra hij failliet verklaard is, kan hij niet meer zelf over het vermogen beschikken. Bij een faillissement stelt de rechtbank een curator aan om te zorgen voor de vereffening en verdeling van de onderneming. binnen de eerste drie jaar na de oprichting zal de rechter dit financieel plan opvragen bij de notaris. Als dan blijkt dat onvoldoende kapitaal werd voorzien voor de eerste 2 jaar van de activiteit, word jij als oprichter hoofdelijk aansprakelijk gesteld voor de schulden van de vennootschap. De beperkte aansprakelijkheid geldt dan niet meer. Voor een paar vennootschapsvormen is een financieel plan niet nodig. -
Een zichtrekening openen is niet voldoende om een vennootschap op te richten. Vaak zal je ook een bankattest moeten voorleggen. In dit attest bevestigt de financiële instelling dat je het vereiste bedrag gestort hebt op een zichtrekening op naam van de vennootschap.
-
De neerlegging van de oprichtingsakte Bij de oprichting van een nieuwe vennootschap zal de notaris een oprichtingsakte opstellen. Dit is de basistekst die rechten toekent aan de vennootschap. Naargelang de vennootschapsvorm kan de oprichtingsakte zowel een authentieke akte zijn als een onderhandse akte. Bij het tekenen van de oprichtingsakte moeten altijd bepaalde documenten gevoegd worden en bepaalde formaliteiten nageleefd worden. De notaris zal zorgen dat deze nageleefd worden. bij de ondernemingsrechtbank is cruciaal. De vennootschap verkrijgt hiermee haar rechtspersoonlijkheid Alle rechtspersonen hebben rechtspersoonlijkheid. Rechtspersonen kunnen zowel natuurlijke personen zijn, als ondernemingen. Voor een onderneming of een vereniging met rechtspersoonlijkheid (bijvoorbeeld een NV of een vzw) betekent dit dat deze houder is van eigen rechten en plichten. De onderneming zal gezien worden als een “fictieve” persoon met een eigen vermogen, eigen aansprakelijkheid en eigen schuldeisers. De onderneming zal ook zelf rechtshandelingen kunnen stellen, met een optreden van een vertegenwoordiger. . De neerlegging gebeurt vandaag vaak via elektronische weg door de notaris (het zogenaamde eDepot). Dit versnelt het hele proces. Een vennootschap wordt zo in een paar dagen opgericht.