De aangifte van nalatenschap

Wanneer je erft, moet je successierechten betalen (in Vlaanderen beter bekend als de erfbelasting). Om te weten hoe hoog die verschuldigde rechten zijn, heeft de Vlaamse belastingendienst (Vlabel) een lijst nodig van alle goederen die in de erfenis zitten. Dit noemt men de aangifte van nalatenschap.

Tijdig de aangifte van nalatenschap indienen

  • Op basis van je aangifte berekent Vlabel (de Vlaamse Belastingdienst) de erfbelasting .
  • De aangifte moet binnen 4 maanden na het overlijden ingediend worden. Bij een overlijden in het buitenland geldt een langere termijn: 5 of 6 maanden, afhankelijk van het land.
  • Na de aangifte ontvang je als erfgenaam een aanslagbiljet.

Hoe verloopt dit?

  • Vlabel stuurt steeds een brief met de uiterste termijn, het adres voor indiening en een link naar het standaardformulier.
  • Het indienen van een aangifte is verplicht. Doe je dat niet, dan volgt eerst een herinnering. Blijft een aangifte daarna uit, dan kan Vlabel zelf een taxatiedossier opstarten.

Het aanslagbiljet (‘inkohiering’)

  • Na verwerking van de aangifte ontvang je een aanslagbiljet.
  • Dit is méér dan een betalingsuitnodiging: het geldt als uitvoerbare titel. Dat betekent dat Vlabel betaling kan afdwingen zonder eerst naar de rechtbank te stappen.
  • Vanaf de ontvangst van dit aanslagbiljet heb je twee maanden tijd om de erfbelasting te betalen.
termijnen aangifte nalatenschap 2

Procedure voor het indienen van een aangifte van nalatenschap  

Alles wat je moet weten over de aangifte van nalatenschap

  • Kan ik zelf mijn aangifte invullen?

    Dat kan zeker. Maar het is een complexe aangelegenheid. De hulp van een notaris is dan ook vaak aan te raden.

  • De erfbelasting

    Welke tarieven gelden voor wie ... en hoe worden ze berekend?

  • Belastingverhogingen

    Als je niet tijdig of foutief een aangifte van nalatenschap indient, riskeer je belastingverhogingen.

  • Een nieuwe aangifte van nalatenschap indienen

    Het kan zijn dat je door bepaalde gebeurtenissen nogmaals een aangifte van nalatenschap moet indienen omdat er een herberekening moet gebeuren.

Waarom een beroep doen op een notariskantoor voor je aangifte van nalatenschap? 

Een aangifte van nalatenschap invullen is meer dan zomaar wat papieren invullen. Het is een belangrijke stap in de afhandeling van een erfenis , en die vraagt om de nodige zorg en nauwkeurigheid.

De notaris of een medewerker van het notariskantoor weet precies welke opzoekingen en aanvragen nodig zijn om een volledig beeld van de nalatenschap te krijgen, en doen dat ook tijdig.

Loopt er toch iets mis en blijkt de aangifte niet op tijd ingediend te kunnen worden? Dan weet het notariskantoor welke gevolgen dat kan hebben. Je krijgt dus advies op maat, zodat je dossier zo goed mogelijk wordt opgevolgd.

Soms is een nieuwe aangifte van nalatenschap indienen nodig

Komt er na de eerste aangifte nog iets aan het licht – zoals een vergeten rekening, schuld of levensverzekering – dan kun je eenvoudig een aanvullende aangifte indienen. Zo blijft alles correct en volledig geregeld.

Laat je begeleiden bij het invullen van de aangifte van nalatenschap

De aangifte van nalatenschap invullen is een complexe aangelegenheid. Een fout, vergetelheid of het laattijdig indienen van dit document kan voor belastingverhogingen zorgen. 

Het advies van een notariskantoor is geen overbodige luxe. Contacteer een notariskantoor in je buurt.