De aangifte van nalatenschap
Wanneer je erft, moet je successierechten betalen (in Vlaanderen beter bekend als de erfbelasting). Om te weten hoe hoog die verschuldigde rechten zijn, heeft de Vlaamse belastingendienst (Vlabel) een lijst nodig van alle goederen die in de erfenis zitten. Dit noemt men de aangifte van nalatenschap.


Tijdig de aangifte van nalatenschap indienen
- Op basis van je aangifte berekent
Vlabel
VLABEL is de afkorting van Vlaamse Belastingdienst. Het is de dienst die instaat voor de Vlaamse belastingen. Tot de taken van VLABEL hoort onder meer het innen en invorderen van de Vlaamse belastingen en het uitvoeren van controle.
(de Vlaamse Belastingdienst) de
erfbelasting
De erfbelasting is de verzamelterm voor het vroeger gekende “successierecht” en het “recht van overgang”. Het is een belasting die je moet betalen bij het erven van een nalatenschap.
De hoogte van de erfbelasting is afhankelijk van de graad van verwantschap met de overledene. Hoe dichter de verwantschap, hoe minder erfbelastingen je moet betalen. Kinderen van de overledene betalen dus minder erfbelastingen dan de broer, zus, tante of andere familieleden.
Aangezien de erfbelasting altijd uitgedrukt wordt in een percentage, is de hoogte van de verschuldigde erfbelasting ook afhankelijk van de waarde van de erfenis.
. - De aangifte moet binnen 4 maanden na het overlijden ingediend worden. Bij een overlijden in het buitenland geldt een langere termijn: 5 of 6 maanden, afhankelijk van het land.
- Na de aangifte ontvang je als erfgenaam De persoon die een erfenis door versterf of uiterste wil geheel of gedeeltelijk verkrijgt. een aanslagbiljet.
Hoe verloopt dit?
- Vlabel stuurt steeds een brief met de uiterste termijn, het adres voor indiening en een link naar het standaardformulier.
- Het indienen van een aangifte is verplicht. Doe je dat niet, dan volgt eerst een herinnering. Blijft een aangifte daarna uit, dan kan Vlabel zelf een taxatiedossier opstarten.
Het aanslagbiljet (‘inkohiering’)
- Na verwerking van de aangifte ontvang je een aanslagbiljet.
- Dit is méér dan een betalingsuitnodiging: het geldt als uitvoerbare titel. Dat betekent dat Vlabel betaling kan afdwingen zonder eerst naar de rechtbank te stappen.
- Vanaf de ontvangst van dit aanslagbiljet heb je twee maanden tijd om de erfbelasting De erfbelasting is de verzamelterm voor het vroeger gekende “successierecht” en het “recht van overgang”. Het is een belasting die je moet betalen bij het erven van een nalatenschap. De hoogte van de erfbelasting is afhankelijk van de graad van verwantschap met de overledene. Hoe dichter de verwantschap, hoe minder erfbelastingen je moet betalen. Kinderen van de overledene betalen dus minder erfbelastingen dan de broer, zus, tante of andere familieleden. Aangezien de erfbelasting altijd uitgedrukt wordt in een percentage, is de hoogte van de verschuldigde erfbelasting ook afhankelijk van de waarde van de erfenis. te betalen.

Procedure voor het indienen van een aangifte van nalatenschap Wanneer een persoon een nalatenschap erft, moet de erfbelasting betaald worden. Om te weten hoe hoog die verschuldigde rechten zijn, heeft de Vlaamse belastingendienst (Vlabel) een lijst nodig van alle goederen. Dit noemt men de aangifte van nalatenschap. Op basis van die aangifte moet Vlabel de verschuldigde erfbelasting berekenen. De aangifte van nalatenschap moet binnen de 4 maanden na het overlijden opgestuurd worden naar Vlabel. Indien het overlijden heeft plaats gehad in het buitenland krijgt men meer tijd (5 of 6 maanden, afhankelijk van het land). Na het versturen van de aangifte krijgen de erfgena(a)men een aanslagbiljet.
Waarom een beroep doen op een notariskantoor voor je aangifte van nalatenschap?
Een aangifte van
nalatenschap
Vermogen, goederen en schulden op het moment van overlijden.
invullen is meer dan zomaar wat papieren invullen. Het is een belangrijke stap in de afhandeling van een
erfenis
Een ander woord voor de “nalatenschap” van de overledene. Zoals de naam het al doet vermoeden is dit alles wat de overledene nalaat: de activa (vorderingen, aandelen, goederen …), maar ook passiva (schulden).
, en die vraagt om de nodige zorg en nauwkeurigheid.
De
notaris
De notaris is zowel een openbare ambtenaar die bevoegd is om authentieke akten te verlijden, te bewaren en er afschriften van te verstrekken, als een juridische raadgever. De notaris komt tussen in heel wat domeinen: huwelijken, echtscheidingen, de koop van een onroerend goed, een erfenis na overlijden,…
De notaris wordt benoemd door de Koning.
De partijen kiezen vrij hun eigen notaris.
of een medewerker van het notariskantoor weet precies welke opzoekingen en aanvragen nodig zijn om een volledig beeld van de nalatenschap te krijgen, en doen dat ook tijdig.
Loopt er toch iets mis en blijkt de aangifte niet op tijd ingediend te kunnen worden? Dan weet het notariskantoor welke gevolgen dat kan hebben. Je krijgt dus advies op maat, zodat je dossier zo goed mogelijk wordt opgevolgd.
Laat je begeleiden bij het invullen van de aangifte van nalatenschap
De aangifte van nalatenschap invullen is een complexe aangelegenheid. Een fout, vergetelheid of het laattijdig indienen van dit document kan voor belastingverhogingen zorgen.
Het advies van een notariskantoor is geen overbodige luxe. Contacteer een notariskantoor in je buurt.