De akte van onroerende erfopvolging
Een akte van onroerende erfopvolging is een notariële akte waarin wordt vastgesteld wie de erfgenamen zijn van een overledene, wat ze erven van onroerend goed (zoals een woning, appartement, grond ...) en welk deel elk van hen krijgt.

Waarom heb je zo'n akte nodig?
Een akte van onroerende erfopvolging is wettelijk verplicht wanneer de
nalatenschap
Vermogen, goederen en schulden op het moment van overlijden.
onroerende goederen bevat én er een aangifte van
erfbelasting
De erfbelasting is de verzamelterm voor het vroeger gekende “successierecht” en het “recht van overgang”. Het is een belasting die je moet betalen bij het erven van een nalatenschap.
De hoogte van de erfbelasting is afhankelijk van de graad van verwantschap met de overledene. Hoe dichter de verwantschap, hoe minder erfbelastingen je moet betalen. Kinderen van de overledene betalen dus minder erfbelastingen dan de broer, zus, tante of andere familieleden.
Aangezien de erfbelasting altijd uitgedrukt wordt in een percentage, is de hoogte van de verschuldigde erfbelasting ook afhankelijk van de waarde van de erfenis.
moet gebeuren.
- Ze bewijst wie de nieuwe eigenaars zijn van het onroerend goed Is een terrein en alles wat zich daar vast (onroerend) op bevindt, zoals een huis, afsluitingen, verhardingen,... .
- Ze is noodzakelijk om het goed nadien te kunnen verkopen, verdelen of in te brengen in een
vennootschap
Een contract op grond waarvan twee of meer personen overeenkomen iets in gemeenschap te brengen met als doel één of meer nauwkeurig omschreven activiteiten uit te oefenen en met het oogmerk aan de vennoten een rechtstreeks of onrechtstreeks vermogensvoordeel te bezorgen.
.
Wie kan je zo'n akte bezorgen?
In sommige gevallen kan je deze akte gratis verkrijgen bij de FOD Financiën. Dit is het geval als:
- Minstens één van de erfgenamen de erfenis Een ander woord voor de “nalatenschap” van de overledene. Zoals de naam het al doet vermoeden is dit alles wat de overledene nalaat: de activa (vorderingen, aandelen, goederen …), maar ook passiva (schulden). heeft aanvaard (volledig of onder voorwaarden) en dus erfgenaam De persoon die een erfenis door versterf of uiterste wil geheel of gedeeltelijk verkrijgt. is.
- De verdeling van de nalatenschap gebeurt volgens de wettelijke regels, omdat de overledene geen testament Met een testament kan een persoon bij leven bepalen wat er na zijn overlijden met zijn goederen zal gebeuren. Bovendien kan een testament de rechten van bepaalde erfgenamen uitbreiden (bijvoorbeeld méér dan het vruchtgebruik van de gezinswoning toekennen aan de wettelijke samenwonende) of beperken (bijvoorbeeld de wettelijke reserve van de ouders afschaffen). Een testament is steeds herroepbaar. , huwelijksovereenkomst of andere regeling had opgesteld.
- Er geen erfgenamen zijn die onbekwaam zijn, zoals minderjarigen of mensen in een faillissement Een faillissement is de vaststelling dat een onderneming op lange termijn onvermogend is geworden. Een ondernemer kan door de rechter failliet worden verklaard als hij op langere termijn zijn schulden niet meer betaalt; en daarenboven geen krediet of uitstel van betaling meer krijgt. Zodra hij failliet verklaard is, kan hij niet meer zelf over het vermogen beschikken. Bij een faillissement stelt de rechtbank een curator aan om te zorgen voor de vereffening en verdeling van de onderneming. of schuldenregeling.
- En het overlijden gebeurde na 1 april 2023.
De FOD Financiën kan altijd weigeren om een akte van onroerende erfopvolging af te leveren als er geen zekerheid is over de erfgenamen.

De notaris: één centraal aanspreekpunt voor heel je dossier
Bij een overlijden heb je één betrouwbaar aanspreekpunt: de notaris en zijn team. Zij begeleiden je van de aangifte van nalatenschap Wanneer een persoon een nalatenschap erft, moet de erfbelasting betaald worden. Om te weten hoe hoog die verschuldigde rechten zijn, heeft de Vlaamse belastingendienst (Vlabel) een lijst nodig van alle goederen. Dit noemt men de aangifte van nalatenschap. Op basis van die aangifte moet Vlabel de verschuldigde erfbelasting berekenen. De aangifte van nalatenschap moet binnen de 4 maanden na het overlijden opgestuurd worden naar Vlabel. Indien het overlijden heeft plaats gehad in het buitenland krijgt men meer tijd (5 of 6 maanden, afhankelijk van het land). Na het versturen van de aangifte krijgen de erfgena(a)men een aanslagbiljet. tot de verdeling van de erfenis. Je krijgt niet alleen advies, maar ook de nodige documenten, zoals een attest van erfopvolging Attest dat uitgegeven wordt door het bevoegde registratiekantoor. Dit attest dient om de rekeningen waarvan de erflater titularis is en de rekeningen van diens echtgeno(o)t(e) te deblokkeren bij een overlijden. of een akte van erfopvolging. Helder, volledig en op maat van jouw situatie.