De akte van onroerende erfopvolging

Een akte van onroerende erfopvolging is een notariële akte waarin wordt vastgesteld wie de erfgenamen zijn van een overledene, wat ze erven van onroerend goed (zoals een woning, appartement, grond ...) en welk deel elk van hen krijgt.

Waarom heb je zo'n akte nodig?

Een akte van onroerende erfopvolging is wettelijk verplicht wanneer de nalatenschap onroerende goederen bevat én er een aangifte van erfbelasting moet gebeuren.

  • Ze bewijst wie de nieuwe eigenaars zijn van het onroerend goed .
  • Ze is noodzakelijk om het goed nadien te kunnen verkopen, verdelen of in te brengen in een vennootschap .
     

Wie kan je zo'n akte bezorgen?

In sommige gevallen kan je deze akte gratis verkrijgen bij de FOD Financiën. Dit is het geval als: 

  • Minstens één van de erfgenamen de erfenis heeft aanvaard (volledig of onder voorwaarden) en dus erfgenaam is.
  • De verdeling van de nalatenschap gebeurt volgens de wettelijke regels, omdat de overledene geen testament , huwelijksovereenkomst of andere regeling had opgesteld.
  • Er geen erfgenamen zijn die onbekwaam zijn, zoals minderjarigen of mensen in een faillissement of schuldenregeling.
  • En het overlijden gebeurde na 1 april 2023.

De FOD Financiën kan altijd weigeren om een akte van onroerende erfopvolging af te leveren als er geen zekerheid is over de erfgenamen. 

familie in de zetel

Soms is het verplicht via de notaris

Als niet aan al de bovenstaande voorwaarden is voldaan, moet je langsgaan bij een notaris om een akte van erfopvolging aan te vragen.

De notaris: één centraal aanspreekpunt voor heel je dossier

Bij een overlijden heb je één betrouwbaar aanspreekpunt: de notaris en zijn team. Zij begeleiden je van de aangifte van nalatenschap tot de verdeling van de erfenis. Je krijgt niet alleen advies, maar ook de nodige documenten, zoals een attest van erfopvolging of een akte van erfopvolging. Helder, volledig en op maat van jouw situatie.