Wat betaal je bij de notaris?

Wanneer je bij een notariskantoor aanklopt, kamp je misschien met een aantal moeilijke vragen: wat moet ik aan de notaris betalen? Is alles wat ik betaal voor de notaris zelf? Mag de notaris mij aanrekenen wat hij wilt? Wat zijn de eigenlijke aankoopkosten? Krijg ik een afrekening? Wanneer betaal ik? Moet ik ook btw betalen? Kan ik op voorhand aan de notaris vragen wat de akte mij zal kosten? In deze rubriek overlopen wij de belangrijkste kosten.

Laten we beginnen met eenn gouden tip: aarzel nooit om je notaris op voorhand meer uitleg te vragen over de kosten. Een exacte raming zal niet altijd mogelijk zijn, maar de notaris zal je wel wegwijs kunnen maken en je een woordje uitleg geven bij iedere kost. Op deze pagina vind je bovendien ook een toelichting over de afrekening van de notaris.

Belastingen 

De notaris ontvangt diverse belastingen in opdracht van de overheid en stort die door aan de overheidsadministraties. Het gaat bijvoorbeeld om: registratierechten (successierechten, verkooprechten, schenkingsrechten, ...), btw , kosten voor de hypothecaire formaliteiten en recht op geschriften .

Ereloon

Dat is een vergoeding voor het werk van de notaris en zijn medewerkers. Het ereloon is ook een vergoeding voor de verantwoordelijkheid van de notaris om de rechtszekerheid te waarborgen. Hij zorgt ervoor dat zowel de overheid als andere personen je rechten, bijvoorbeeld als koper van een woning, eerbiedigen. Voor sommige akten liggen de bedragen wettelijk vast, voor andere niet. 

Dossierkosten

  • De administratieve kosten: dit zijn de kosten die eigen zijn aan het kantoor, die verbonden zijn aan prestaties die niet door het ereloon gedekt zijn. Onder de administratieve kosten worden begrepen: de vergoedingen voor alle (aanvullende) opzoekingen, verrichtingen en formaliteiten die in het kader van het voorbereiden, verlijden of afwerken van een akte worden gedaan en die niet voorgeschreven zijn door de wet (zoals de indiening van verzoeken aan administraties of instellingen om informatie, een vergunning of een beslissing te verkrijgen), of die wel voorgeschreven zijn door de wet voor de verrichting die voorwerp uitmaakt van de akte, maar niet uitdrukkelijk ten laste zijn van de notaris (zoals bepaalde openbaarmakingsformaliteiten voorafgaand aan of naar aanleiding van bepaalde akten). De administratieve kosten zijn forfaitair vastgelegd voor de aankoop- en kredietakten en de hypothecaire volmachten.
  • De uitgaven aan derden ​dit zijn de kosten die door de notaris aan derden (overheden of andere instanties) worden betaald en gedragen kosten voor rekening van zijn cliënten voor de akte, de voorbereiding, het verlijden of de afwerking ervan. Het merendeel van de akten vereist immers opzoekingen, documenten, openbaarmakingen … tegen betaling aan derden (denk bijvoorbeeld aan de stedenbouwkundige informatie).
vrouw die verschillende dossiers vasthoudt