Wie kan helpen bij de opstart van een onderneming?

Je hebt de knoop doorgehakt: je start je eigen onderneming! Houd er rekening mee dat deze beslissing gepaard gaat met een aantal wettelijke en administratieve verplichtingen. Om jouw opstart efficiënt en correct te laten verlopen, kan je rekenen op de ondersteuning van tal van experten.

De verschillende experten die je kunnen ondersteunen 

  • De ondernemingsloketten zijn in het leven geroepen om je te helpen bij het vervullen van de noodzakelijke formaliteiten. Zij zorgen ervoor dat je als ondernemer wordt geregistreerd in de Kruispuntbank van Ondernemingen en een ondernemingsnummer krijgt. Ben je btw -plichtig, dan brengt het ondernemingsloket de btw-administraties op de hoogte dat je ondernemingsnummer geactiveerd moet worden als btw-nummer. Verder controleert het ondernemingsloket of je de diploma’s en/of vergunningen hebt die eventueel nodig zijn om je als zelfstandige te vestigen.

    Elk ondernemingsloket heeft meerdere kantoren over het hele land. Een lijst met erkende ondernemingsloketten en een zoekfunctie voor een ondernemingsloket in jouw buurt, vind je op de website van de FOD Economie

  • Of je nu start als zelfstandige in hoofberoep of in bijberoep, je bent altijd verplicht om je aan te sluiten bij een ziekenfonds én bij een sociaal verzekeringsfonds. Dat sociale verzekeringsfonds int elk kwartaal de sociale bijdragen. Die moet je betalen om een sociale bescherming te genieten. Zo ontvang je gezinsbijslag (inclusief kraamgeld), een pensioen en een uitkering bij moederschap, arbeidsongeschiktheid of invaliditeit. De meeste verzekeringsfondsen helpen je ook om een aanvullend pensioen, bovenop het wettelijk pensioen, op te bouwen.

    Verder kan je rekenen op een overbruggingsrecht: een uitkering als je de activiteiten later noodgedwongen moet stopzetten.

    Maar let op! Hoewel zelfstandigen in bijberoep sociale bijdragen betalen, bouwen zij geen bijkomende rechten in de sociale zekerheid op. Zij kunnen beroep doen op het sociaal vangnet dat voortvloeit uit hun hoofdactiviteit, bijvoorbeeld als werknemer.

  • De vleugels uitslaan kan spannend zijn. Toch doe je dit best weloverwogen. Een erkend boekhouder of een accountant kan je helpen om de financiële gevolgen van je beslissing in kaart te brengen. Boekhouders en accountants zijn de steun en toeverlaat van ondernemers voor vragen over financiën en administratie. Ze zorgen ervoor dat de boekhouding op punt staat, dat je belastingaangifte tijdig wordt ingediend, stellen de jaarrekening op en zorgen er ook voor dat die tijdig wordt neergelegd.

    Doe altijd een beroep op een accountant of belastingadviseur die ingeschreven is in het openbaar register van het ITAA (Institute for Tax Advisors and Accountants).

  • De notaris komt op de proppen als je beslist om de activiteiten onder te brengen in een vennootschap . Indien jij zelfstandig binnen een éénmanszaak wenst te blijven, kan je ook bij hen een verklaring van onbeslagbaarheid van je gezinswoning vastleggen om je eigen woning te beschermen tegen de rechtsvorderingen van je professionele schuldeisers. Kies je voor een vennootschap, dan kan de notaris je helpen bij de keuze van de juiste vennootschapsvorm. Om je hierbij te helpen ontwikkelde de Federatie van het Notariaat (Fednot) trouwens een handige tool: ManageMyBusiness.

    Voor de meeste vennootschapsvormen zoals een besloten vennootschap (BV), een coöperatieve vennootschap (CV) of een naamloze vennootschap (NV) is een authentieke oprichtingsakte vereist, een belangrijk document dat door een notaris wordt opgemaakt. Dat heeft zo zijn redenen. De notaris kijkt bijvoorbeeld na of aan alle wettelijke vereisten is voldaan. Hij checkt ook of de oprichters een financieel plan hebben opgesteld. Hij controleert of de aandeelhouders voldoende middelen in de vennootschap inbrengen. Ook informeert hij oprichters en bestuurders over hun rechten en plichten.

    Tot slot maakt de notaris de statuten op, zeg maar de spelregels die gelden in je bedrijf. In de statuten staat wat het voorwerp is van de vennootschap, hoeveel bestuurders er zijn, hoe ze worden benoemd, hoe ze kunnen worden afgezet, hoe de aandeelhouders hun aandelen kunnen overdragen, enzovoort. De statuten zijn daarom het belangrijkste onderdeel van de oprichtingsakte (zie veelgestelde vragen).

    Ook als je een eenmanszaak voert en geen vennootschap hebt, kan je bij de notaris terecht. De notaris kan een verklaring van onbeslagbaarheid van je gezinswoning opmaken. Zo bescherm je de gezinswoning tegen de aanspraken van je schuldeisers als ondernemer.

  • Voor de oprichting van een onderneming heb je niet altijd een bedrijfsrevisor nodig. Je moet als startende ondernemer een beroep doen op een revisor als je een vennootschap opricht én als je daarbij andere goederen inbrengt dan geld. Je kan bij de oprichting van een vennootschap namelijk ook goederen inbrengen, zoals een stuk grond of vastgoed. Het is dan aan de revisor om de waarde van zo’n inbreng in natura van de oprichters te beoordelen en daarvan, in alle onafhankelijkheid, een verslag op te maken.

    In grotere bedrijven is het de taak van de revisor om de jaarrekeningen te controleren en de betrouwbaarheid ervan te waarborgen. Dan treedt hij als commissaris op. In de ondernemingswereld moeten leveranciers, kredietgevers of werknemers erop kunnen vertrouwen dat de jaarrekening een correct beeld geeft van het vermogen, de financiële toestand en de resultaten van je bedrijf.

  • Als je een bedrijf opstart, is de kans reëel dat je voor een krediet aanklopt bij een bank. Omdat deze financiële instellingen voldoende waarborgen eisen voor de terugbetaling van het verstrekte krediet, kijken ook zij erop toe dat je geen onbezonnen risico’s neemt. Vergeet als starter ook niet om je goed te informeren over de verzekeringen die je kan en/of moet afsluiten. Als ondernemer neem je risico’s. Verzekeraars spelen daar op in en bieden een waaier aan verzekeringsproducten aan, zoals verzekeringen die een tussenkomst bieden als je aansprakelijkheid als bestuurder in het gedrang komt, brandverzekeringen of verzekeringen tegen arbeidsongevallen.

Het elektronisch aandelenregister eStox

De Belgische notarissen, accountants en belastingconsulenten bieden een betrouwbaar elektronisch effectenregister aan: eStox. Dat elektronisch effectenregister verhoogt de betrouwbaarheid over de vraag wie aandeelhouder is van een onderneming en welke participatie hij precies bezit. Geen overbodige luxe, nu bedrijven en organisaties steeds meer gegevens over hun aandeelhouders aan de overheid moeten meedelen. Het platform verkleint de administratieve rompslomp voor de bestuurders van bedrijven, en op termijn ook voor kredietverstrekkers en andere dienstverleners.

Het elektronisch aandelenregister biedt voordelen nu veel ondernemingen hun statuten moeten aanpassen om het in overeenstemming te brengen met het nieuwe wetboek Vennootschappen en Verenigingen dat op 1 mei 2019 in werking is getreden. Het is belangrijk dat deze bedrijven hun aandeelhouders tijdig kunnen opsporen en bijeenroepen.