Mijn akten en gegevens

Altijd toegang tot je notariële akten en gegevens, digitaal en veilig bewaard.

Bekijk en deel jouw akten en gegevens veilig via Izimi

Akten die je sinds 2015 hebt ondertekend en je gegevens in de registers van het Belgisch notariaat vind je eenvoudig terug in Izimi, jouw digitale kluis aangeboden door het notariaat waarmee je ook:

  • Documenten veilig bewaren, beheren en delen met de notaris of anderen
  • Overdragen aan je erfgenamen
  • En nog veel meer

Aanmelden met Izimi

Welke akten en gegevens kan ik raadplegen?

  • Je hebt toegang tot al je authentieke notariële akten die sinds 2015 bij een Belgische notaris zijn ondertekend. Deze worden elektronisch bewaard in Naban, de Notariële Aktenbank.

    • Aankoopakten voor vastgoed
    • Huwelijkscontracten
    • Samenlevingscontracten
    • Schenkingsakten
    • Testamenten
    • Oprichtingsakten van vennootschappen
    • Zorgvolmachten
    • ...
  • Je kan ook toegang krijgen tot de akten van de vennootschappen waarin je een van de volgende functies bekleedt: bestuurder, gedelegeerd bestuurder, zaakvoerder, persoon belast met het dagelijks bestuur, lid van het directiecomité, lid van de directieraad, lid van de raad van toezicht, vereffenaar, curator en vaste vertegenwoordiger. Als burgemeester heb je toegang tot de notariële akten van je gemeente.

  • Tot slot heb je toegang tot de akten van overleden personen van wie je de erfgenaam bent. Om deze akten te kunnen raadplegen, moet je als “erfgenaam” (dus de nalatenschap hebben aanvaard) worden vermeld in de akte van erfopvolging of in het attest van erfopvolging opgemaakt sinds 1 april 2023.

  • Daarnaast heb je toegang tot jouw gegevens in de centrale registers beheerd door de federatie van het notariaat, waar essentiële informatie centraal wordt opgeslagen in verband met jouw huwelijksovereenkomst, jouw samenlevingsovereenkomst , jouw zorgvolmacht, jouw verklaring van verwerping of aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving , …. Het gaat om de gegevens bewaard in het centraal register van huwelijksovereenkomsten (CRH), het centraal register van lastgevingsovereenkomsten (CRL), het centraal erfrechtregister (CER) en het centraal register van verklaringen van voorkeur (CRV). Anders dan in de Naban worden dus uitsluitend “gegevens” opgenomen in deze databanken, en dus niet de akten zelf, zoals jouw persoonlijke gegevens, de gegevens van het kantoor of instantie die het document heeft opgemaakt en het type van document dat werd opgemaakt.

    Doel en nut van de centrale registers

    Deze gegevens zijn centraal raadpleegbaar door notarissen, overheidsdiensten en burgers, zodat bijvoorbeeld je huwelijksvermogensstelsel tegenstelbaar is aan derden , dat je zorgvolmacht uitwerking kan hebben als je onbekwaam wordt, dat schuldeisers kennis kunnen nemen van je verklaring van verwerping,… Bovendien geeft het hen de mogelijkheid om de notaris of de instantie die het document heeft opgemaakt te contacteren voor eventuele bijkomende informatie indien zij daartoe gerechtigd zijn.

Je akte werd getekend tussen 1950 en 2015?

Een notariskantoor bewaart je akte. Je kan een notariskantoor zoeken via onze handige zoekfunctie. Misschien is de notaris die de akte had ondertekend niet meer in functie. Met deze zoekfunctie kan je gemakkelijk de minuuthoudende notaris terugvinden: