BTW-PLICHT VOOR NOTARISSEN : Overgangsperiode van zes maanden noodzakelijk voor een vlotte invoering
Dit bericht is geschreven op 01/12/2011, in functie van de regelgeving die op dat moment gold. Informeer je altijd bij een notariskantoor om specifieke informatie en advies te krijgen dat bij je situatie past.
In 2012 zullen cliënten 21% btw moeten betalen wanneer ze beroep doen op een notaris.
Dit is een gevolg van het begrotingsakkoord dat de regeringsonderhandelaars afgelopen weekend afsloten. De
notaris
De notaris is zowel een openbare ambtenaar die bevoegd is om authentieke akten te verlijden, te bewaren en er afschriften van te verstrekken, als een juridische raadgever. De notaris komt tussen in heel wat domeinen: huwelijken, echtscheidingen, de koop van een onroerend goed, een erfenis na overlijden,…
De notaris wordt benoemd door de Koning.
De partijen kiezen vrij hun eigen notaris.
zal 21%
btw
Btw is de afkorting van ‘belasting over de toegevoegde waarde’. Het is een belasting op de waarde die telkens wordt toegevoegd doorheen een productie- of distributieproces. De btw wordt betaald door de eindgebruiker.
Elke onderneming die zelfstandig en regelmatig economische activiteiten verricht is normaal btw-plichtig.
innen en doorstorten naar de Staat, net zoals hij dit nu ook doet met de registratierechten.
Om een vlotte invoering van deze nieuwe maatregel mogelijk te maken, vragen de notarissen een overgangsperiode van zes maanden. Kwestie van cliënten tijdig te informeren, boekhoudsoftware aan te passen en opleidingen te voorzien voor notarissen en medewerkers.