Voor welke zaken is de tussenkomst van de notaris niet verplicht?
Voor sommige zaken moet je niet verplicht naar de notaris. Dit neemt niet weg dat de notaris je kan begeleiden met advies. Bovendien werkt de notaris onafhankelijk en onpartijdig. Deze troeven kunnen een grote hulp zijn in je dossier. Hieronder vind je een paar voorbeelden van zaken waarvoor de tussenkomst van de notaris niet verplicht is.

Vastgoed
- Vastgoedbemiddeling;
- Het compromis Een compromis is een vaak gebruikt begrip voor “onderhandse verkoopovereenkomst”. Vaak wordt ook het begrip “voorlopige verkoopovereenkomst” gebruikt, wat misleidend is. Het compromis is immers bindend vanaf het moment dat de partijen een prijs en een voorwerp overeengekomen zijn. Aangezien dat een compromis het geheel van de rechten en plichten van de koper en de verkoper omschrijft, is het van belang dat hij zeer nauwkeurig wordt opgesteld. De volledige inhoud van het compromis wordt bovendien overgenomen in de authentieke akte. Vandaar dat een tussenkomst van een professioneel bij het opstellen van het compromis aan te raden is, hoewel dit niet verplicht is. ;
- Woninghuurovereenkomsten;
- ...
Familie
- EOT overeenkomsten: dat zijn overeenkomsten die scheidende partners afsluiten in het kader van een echtscheiding met onderlinge toestemming. Partners die kiezen voor deze procedure moeten een regeling uitwerken met betrekking tot alle familiale en vermogensrechtelijke aspecten. Je kan hiervoor naar de
notaris
De notaris is zowel een openbare ambtenaar die bevoegd is om authentieke akten te verlijden, te bewaren en er afschriften van te verstrekken, als een juridische raadgever. De notaris komt tussen in heel wat domeinen: huwelijken, echtscheidingen, de koop van een onroerend goed, een erfenis na overlijden,…
De notaris wordt benoemd door de Koning.
De partijen kiezen vrij hun eigen notaris. , maar in de gevallen dat er geen regeling getroffen moet worden over een onroerend goed Is een terrein en alles wat zich daar vast (onroerend) op bevindt, zoals een huis, afsluitingen, verhardingen,... , is dat niet verplicht. - Zorgvolmacht Met een zorgvolmacht geef je aan bepaalde personen (de lasthebbers) de bevoegdheid om in jouw naam en voor jouw rekening bepaalde handelingen met betrekking tot jouw vermogen te stellen. Een zorgvolmacht geef je door een lastgeving op te stellen, bij voorkeur bij de notaris. Als je de lastgeving laat registreren bij het Centraal Register van Lastgevingen, via de notaris of de griffie, blijft de zorgvolmacht uitwerking hebben na je wilsonbekwaamheid. In die zin wordt de zorgvolmacht vaak aangewend in successieplanning. : met een geregistreerde zorgvolmacht kan je bepaalde zaken regelen voor het geval je op een dag wilsonbekwaam wordt. Je kan hiervoor naar de notaris, maar je kan een zorgvolmacht ook onderhands afsluiten. Je kan de zorgvolmacht onderhands afsluiten indien er geen regeling getroffen moet worden over onroerend goed. Je kan dan zelf je zorgvolmacht laten registreren.
- Aangifte van nalatenschap Wanneer een persoon een nalatenschap erft, moet de erfbelasting betaald worden. Om te weten hoe hoog die verschuldigde rechten zijn, heeft de Vlaamse belastingendienst (Vlabel) een lijst nodig van alle goederen. Dit noemt men de aangifte van nalatenschap. Op basis van die aangifte moet Vlabel de verschuldigde erfbelasting berekenen. De aangifte van nalatenschap moet binnen de 4 maanden na het overlijden opgestuurd worden naar Vlabel. Indien het overlijden heeft plaats gehad in het buitenland krijgt men meer tijd (5 of 6 maanden, afhankelijk van het land). Na het versturen van de aangifte krijgen de erfgena(a)men een aanslagbiljet.
-
Attest van erfopvolging
Attest dat uitgegeven wordt door het bevoegde registratiekantoor. Dit attest dient om de rekeningen waarvan de erflater titularis is en de rekeningen van diens echtgeno(o)t(e) te deblokkeren bij een overlijden.
: om een bankrekening te deblokkeren in het kader van een overlijden, moeten de erfgenamen een “attest van erfopvolging” of een “akte van erfopvolging” kunnen voorleggen. Een attest van erfopvolging wordt door de notaris of het registratiekantoor afgeleverd. Een
akte van erfopvolging
De akte van erfopvolging is een akte die opgesteld wordt door de notaris. Ze heeft dezelfde functie als een attest van erfopvolging, namelijk de rekeningen van de erflater en diens echtgenote deblokkeren bij een overlijden. Indien de erflater bij leven een testament of huwelijksovereenkomst had opgesteld, een schenking had gedaan, of als er handelsonbekwame erfgenamen zijn, moet de akte van erfopvolging voorgelegd worden aan de bank.
kan enkel via de notaris. Soms is het voorleggen van een akte van erfopvolging verplicht. Dat is met name het geval als de
erflater
Degene die is overleden en enig bezit - geld, goederen (en mogelijke schulden) - als erfenis nalaat.
een huwelijkscontract had, een
testament
Met een testament kan een persoon bij leven bepalen wat er na zijn overlijden met zijn goederen zal gebeuren. Bovendien kan een testament de rechten van bepaalde erfgenamen uitbreiden (bijvoorbeeld méér dan het vruchtgebruik van de gezinswoning toekennen aan de wettelijke samenwonende) of beperken (bijvoorbeeld de wettelijke reserve van de ouders afschaffen). Een testament is steeds herroepbaar.
had opgesteld, een
schenking
Overeenkomst waarbij de schenker, tijdens zijn leven, onherroepelijk enig goed (of geldbedrag) afstaat uit vrijgevigheid aan de begiftigde die het aanneemt.
Schenkingen tussen ongehuwde partners zijn belangrijk vermits zij niet van elkaar kunnen erven. Schenken en erven zijn onlosmakelijk verbonden met elkaar: hoe meer geschonken wordt bij leven, hoe kleiner de totale nalatenschap en hoe lager de erfbelasting. De schenking is dus een belangrijk instrument bij successieplanning. had verricht of als er wilsonbekwame erfgenamen zijn. - Onderhands testament De testamenten moeten door elke erflater individueel opgemaakt worden. De enige wettelijke uitzondering op deze regel vormt de contractuele erfstelling waarbij twee echtgenoten elkaar wederkerig het grootst beschikbare gedeelte van hun nalatenschap vermaken voor het geval zij als eerste zouden overlijden. Een onderhands testament moet altijd met de hand geschreven worden! : mits men voldoet aan alle vormvoorwaarden, is een eigenhandig testament Dit is een testament dat volledig van de eerste tot de laatste letter met de hand wordt geschreven door de testamentmaker alsook gedateerd en ondertekend. Hier zijn geen getuigen bij nodig. Eigenhandige testamenten die in bewaring worden gegeven bij de notaris worden bekendgemaakt bij het Centraal Register van Testamenten. geldig.
- ...
Vennootschappen
- De oprichting van een vzw;
- ...