5 dingen die je moet weten wanneer een deel van je woning beroepsmatig wil gebruiken

Dit bericht is geschreven op 21/10/2019, in functie van de regelgeving die op dat moment gold. Informeer je altijd bij een notariskantoor om specifieke informatie en advies te krijgen dat bij je situatie past.
Een kantoorruimte of een praktijk huren of kopen, is niet voor iedere ondernemer weggelegd. Daarom overwegen ondernemers soms om hun ondernemingsactiviteiten in hun woning uit te oefenen. Maar zelfs wanneer je verkiest om je professionele activiteiten uit te oefenen in je woning, moet je rekening houden met een aantal zaken.
Check of je een vergunning nodig hebt
Je gaat eerst en vooral best na of je een vergunning nodig hebt. Je woning is op de eerste plaats bestemd om in te wonen. Wil je de functie van je woning wijzigen, dan moet je daar in principe een vergunning voor aanvragen. Ook als je niet meteen verbouwingswerken uitvoert. Gelukkig is een vergunning vragen niet altijd nodig. Je hoeft niet wakker te liggen van een vergunning als je aan deze voorwaarden voldoet:
-
Je woning ligt in een woongebied;
-
De woonfunctie blijft de hoofdfunctie van het gebouw;
-
De ruimte die ingenomen wordt voor je onderneming is kleiner dan de woonruimte en nooit groter dan 100m²;
-
De onderneming die je wil vestigen in je woning is niet strijdig met stedenbouwkundige voorschriften, ruimtelijke uitvoeringsplannen, plannen van aanleg en verkavelingsvergunningen.
Bovendien mag je de bestemming van je woning wijzigen zonder een vergunning aan te vragen wanneer de ondernemingsactiviteiten de maximale duur van 90 dagen per jaar niet overschrijden. Handig voor wie een pop-up winkel wil starten.
Wil je een omvangrijk deel van je woning gebruiken voor je bedrijf? Dan zal je een vergunning moeten vragen, zelfs indien je geen werken uitvoert. Gemeenten mogen eigen regels uitvaardigen. Informeer je daarom altijd eerst bij de gemeente om weten of je een vergunning moet aanvragen of een melding moet doen.
Huur je? Vraag toestemming aan je verhuurder
Wie een zelfstandige activiteit wil uitoefenen in zijn huurwoning moet de toestemming vragen aan zijn verhuurder. Het verhuren van een goed waarin professionele activiteiten worden uitgeoefend heeft voor de verhuurder fiscale gevolgen. De verhuurder wordt m.a.w. anders belast. Jouw professionele activiteiten kunnen voor hem of haar een meerkost betekenen, zelfs als je de woning maar gedeeltelijk voor professionele doeleinden gebruikt. Veel verhuurders nemen daarom in de huurovereenkomst een clausule op met de verplichting het goed enkel te bestemmen voor private bewoning en niet voor beroepsgebruik. Wil je de zaken toch anders zien? Bespreek dit dan open en duidelijk met je verhuurder.
Bescherm je woning tegen beslag
Een
eenmanszaak
Een eenmanszaak is een onderneming waarbij een persoon kiest om zonder een vennootschapsstructuur te werken. Dit heeft zowel voordelen als nadelen. Voordeel bij een eenmanszaak is dat er weinig beperkingen zijn. Geen startkapitaal, geen boekhoudkundige verplichtingen, geen oprichtingsakte…
De keerzijde van de medaille is de onbeperkte aansprakelijkheid. Er is immers maar één vermogen… uw vermogen. Schuldeisers kunnen zich met andere woorden onbeperkt verhalen op uw persoonlijk vermogen.
Indien u werkelijk een afgescheiden vermogen voor uw zaak wenst, moet u opteren voor een eenpersoonsvennootschap.
richt je eenvoudig op, maar je bent dan wel met heel je vermogen aansprakelijk voor professionele schulden. Daarom voorzie je best een minimale bescherming voor als het ooit verkeerd loopt. Bij de
notaris
De notaris is zowel een openbare ambtenaar die bevoegd is om authentieke akten te verlijden, te bewaren en er afschriften van te verstrekken, als een juridische raadgever. De notaris komt tussen in heel wat domeinen: huwelijken, echtscheidingen, de koop van een onroerend goed, een erfenis na overlijden,…
De notaris wordt benoemd door de Koning.
De partijen kiezen vrij hun eigen notaris.
kan je een zogenaamde ‘akte van onbeslagbaarheid van de
gezinswoning
De gezinswoning is de gezamenlijke hoofdverblijfplaats waar partners met hun gezin normaal leven. Ze hebben er hun ‘voornaamste belangen’.
Gehuwden moeten alle beslissingen over hun gezinswoning samen nemen, ook al is maar 1 van hen eigenaar van de woning of staat er maar 1 naam op de huurovereenkomst. Dat is de bescherming van de gezinswoning. Dezelfde bescherming geldt bij wettelijk samenwonenden.
’ opstellen waardoor schuldeisers van professionele schulden geen beslag kunnen leggen op je gezinswoning. Je kan deze bescherming ook vragen indien je zelfstandige bent in bijberoep.
Mogelijks nadelen voor je
erfbelasting
De erfbelasting is de verzamelterm voor het vroeger gekende “successierecht” en het “recht van overgang”. Het is een belasting die je moet betalen bij het erven van een nalatenschap.
De hoogte van de erfbelasting is afhankelijk van de graad van verwantschap met de overledene. Hoe dichter de verwantschap, hoe minder erfbelastingen je moet betalen. Kinderen van de overledene betalen dus minder erfbelastingen dan de broer, zus, tante of andere familieleden.
Aangezien de erfbelasting altijd uitgedrukt wordt in een percentage, is de hoogte van de verschuldigde erfbelasting ook afhankelijk van de waarde van de erfenis.
en
registratiebelasting
Een registratiebelasting is een belasting die moet betaald worden bij het registreren van een akte of een geschrift. Het begrip ‘registratiebelasting’ is in Vlaanderen een overkoepelend begrip en omvat 4 soorten registratiebelasting:
het verkooprecht;
de schenkbelasting;
het verdeelrecht;
en het recht op hypotheekvestiging.
Hoe wordt je belast wanneer je een woning wil kopen waar je ondernemingsactiviteiten wil uitoefenen? In principe geldt het tarief van 10% registratierechten bij de aankoop van een woning.
Voor een enige gezinswoning heb je, mits je voldoet aan een aantal voorwaarden, recht een verlaagd tarief 7%. Om van dit tarief te genieten moet de woning hoofdzakelijk dienen voor de huisvesting van één of meer personen. Wil je echter een onroerend goed Is een terrein en alles wat zich daar vast (onroerend) op bevindt, zoals een huis, afsluitingen, verhardingen,... kopen die hoofdzakelijk beroepsmatig gebruikt zal worden (maar waar je bv. zelf in een appartementje boven de kantoren wil wonen), dan zal je niet kunnen genieten van de 7%. Je bent dan onderworpen aan het standaardtarief van 10% registratiebelasting, tenzij een opsplitsing mogelijk is. Bespreek dit met een notaris.
De erfbelasting De erfbelasting is de verzamelterm voor het vroeger gekende “successierecht” en het “recht van overgang”. Het is een belasting die je moet betalen bij het erven van een nalatenschap. De hoogte van de erfbelasting is afhankelijk van de graad van verwantschap met de overledene. Hoe dichter de verwantschap, hoe minder erfbelastingen je moet betalen. Kinderen van de overledene betalen dus minder erfbelastingen dan de broer, zus, tante of andere familieleden. Aangezien de erfbelasting altijd uitgedrukt wordt in een percentage, is de hoogte van de verschuldigde erfbelasting ook afhankelijk van de waarde van de erfenis. is een bittere fiscale pil wanneer je partner overlijdt. Gelukkig geniet de langstlevende partner in Vlaanderen van een vrijstelling voor de gezinswoning. Maar geldt deze gunstregeling nog steeds als je gezinswoning ook je werkplaats wordt? Indien het beroepsgedeelte onafscheidelijk deel uitmaakt van de woning én dit beroepsgedeelte ondergeschikt is aan het privé-gedeelte, kan de vrijstelling gelden voor het geheel. Maar… is het bedrijfsgedeelte geen aanhorigheid van de woning, dan geniet de overlevende partner enkel de vrijstelling op de woning. Niet op het bedrijfsgedeelte.
Voor je personenbelasting en/of vennootschapsbelasting kan het dan wel voordelen opleveren. Informeer je hierover bij een boekhouder-accountant. Hij zal je trouwens ook informeren over de aftrekbare kosten die je mogelijks geniet.
Let op de verzekeringen
Heb jij al aan de verzekeringen gedacht? Als zelfstandige moet je hoe dan ook bepaalde verzekeringen afsluiten. Sommige verzekeringen, zoals een beroepsaansprakelijkheidsverzekering, zijn verplicht. Andere zijn dat niet, maar zijn geen overbodige luxe. Weet dat je huidige verzekeringspakket misschien wel de schade dekt aan je woning en inboedel, maar dat je zaak niet mee beschermd is. Ook de brandverzekering verdient bijvoorbeeld een bijzondere aandacht. Om te vermijden dat je kersverse zaak opgezadeld wordt met een zware aansprakelijkheid ingeval van brand, overweeg je best een afzonderlijke brandpolis. Met andere woorden: denk er aan om je bij te verzekeren, zelfs indien je thuis werkt.