Een appartement kopen: wat is het reglement van interne orde?

Dit bericht is geschreven op 24/12/2018, in functie van de regelgeving die op dat moment gold. Informeer je altijd bij een notariskantoor om specifieke informatie en advies te krijgen dat bij je situatie past.
Indien eigenaars van appartementen in één adem de woorden ‘document’ en ‘appartement’ horen, denken ze heel vaak op de eerste plaats aan de statuten. Ontegensprekelijk zijn de statuten van het appartement (zijnde de
basisakte
De basisakte is een notariële akte waarin het eigendomsrecht van de onderscheiden delen in een appartementsgebouw wordt vastgelegd. De akte regelt de rechten van de eigenaars van de onderscheiden verdiepingen of gedeelten van verdiepingen van een appartementsgebouw. Aan de hand van de basisakte kan men ook nagaan hoeveel een mede-eigenaar moet bijdragen in de gemeenschappelijke kosten. De akte bevat drie delen:
de beschrijving van het appartementsgebouw;
de verdeling van de aandelen in de grond en de gemeenschappelijke delen van een gebouw;
de bijgevoegde plannen van de architect en het lastenkohier.
De basisakte vormt, samen met het reglement van mede-eigendom, de statuten van het gebouw.
en het reglement van
mede-eigendom
Bij mede-eigendom wordt het eigendomsrecht opgesplitst tussen verschillende personen. De mede-eigenaars hebben elk aanspraak op een “aandeel” in mede-eigendom. Een mede-eigendom kan op verschillende manieren tot stand komen. Er kan sprake zijn van vrijwillige mede-eigendom (bv. de aankoop van een onroerend goed met je partner) of er kan sprake zijn van een toevallige mede-eigendom (bv. een nalatenschap).
) heel belangrijke documenten, maar het ‘reglement van interne
orde
Is een groep van familieleden die aanspraak kan maken op de nalatenschap van de overleden persoon. Er zijn in totaal vier orden.
Een voorgaande orde sluit een volgende orde uit.
Niet alle leden van de hoogste orde erven automatisch.
Het is de graad van verwantschap met de overledene die de doorslag geeft.
’ dat tot 1 januari 2019 nog facultatief is, zal naar de toekomst toe aan belang winnen.
Wat is een ‘reglement van interne orde’ precies? Tot 1 januari 2019 zou je het reglement van interne orde kunnen omschrijven als de verzameling van leefregels, woonregels of orderegels over het gebruik van de privatieve- en gemeenschappelijke delen van de bewoners. In het reglement van orde vindt men ook regels en afspraken terug met betrekking tot bv. geluidsoverlast, geurhinder, het niet plaatsen van vuilnis in de gemeenschappelijke gang, het mogen bijhouden van huisdieren, het uur waarop deuren worden gesloten… Dit document is dus niet alleen van belang voor de eigenaars van de appartementen, maar ook voor hun huurders.
De hervorming van het appartementsrecht vergroot het belang van dit document. Vanaf 1 januari 2019 zal dit document bovendien niet meer facultatief, maar verplicht zijn in iedere appartementsmede-eigendom. Belangrijke regels over de algemene vergadering van mede-eigenaars (die de cruciale momenten vormen om beslissingen te nemen over de mede-eigendom) en de syndicus De syndicus is het orgaan dat verantwoordelijk is voor het dagelijks beheer van het appartementsblok. Daarbij hoort het ook beheer over de fondsen van het gebouw. Daarnaast voert de syndicus de beslissingen uit die genomen zijn door de algemene vergadering. worden immers uit de statuten gehaald. Het gaat meer bepaald over bepalingen die betrekking hebben op de periode waarin de algemene vergadering samenkomt, de manier van bijeenroeping, en de werkwijze en bevoegdheden. Daarnaast zal het reglement van interne orde ook de benoeming van de syndicus, zijn bevoegdheden, de duur van zijn mandaat en de regels over een hernieuwing of opzegging van zijn mandaat regelen.
De statuten worden dus afgeslankt, en het reglement van interne orde is niet langer meer een vrijblijvend document. Wel zal dit verplicht document onderhands opgesteld worden, waardoor bepaalde regels over de algemene vergadering en de syndicus gemakkelijker en minder omslachtig gewijzigd zullen kunnen worden. Een tussenkomst van de
notaris
De notaris is zowel een openbare ambtenaar die bevoegd is om authentieke akten te verlijden, te bewaren en er afschriften van te verstrekken, als een juridische raadgever. De notaris komt tussen in heel wat domeinen: huwelijken, echtscheidingen, de koop van een onroerend goed, een erfenis na overlijden,…
De notaris wordt benoemd door de Koning.
De partijen kiezen vrij hun eigen notaris.
zal niet nodig zijn om wijzigingen aan te brengen aan het reglement van interne orde.