Een huis kopen: met welke kosten moet je rekening houden?

Dit bericht is geschreven op 19/09/2023, in functie van de regelgeving die op dat moment gold. Informeer je altijd bij een notariskantoor om specifieke informatie en advies te krijgen dat bij je situatie past.
Wanneer je een woning koopt, moet je niet alleen rekening houden met de prijs van de woning, maar ook met de bijkomende kosten. In de volksmond is vaak sprake van de zogenaamde ‘notariskosten’. Een wat misleidende term, want voor het grootste deel gaat het om belastingen die de
notaris
De notaris is zowel een openbare ambtenaar die bevoegd is om authentieke akten te verlijden, te bewaren en er afschriften van te verstrekken, als een juridische raadgever. De notaris komt tussen in heel wat domeinen: huwelijken, echtscheidingen, de koop van een onroerend goed, een erfenis na overlijden,…
De notaris wordt benoemd door de Koning.
De partijen kiezen vrij hun eigen notaris.
doorstort naar de overheid.
Koop je een
gezinswoning
De gezinswoning is de gezamenlijke hoofdverblijfplaats waar partners met hun gezin normaal leven. Ze hebben er hun ‘voornaamste belangen’.
Gehuwden moeten alle beslissingen over hun gezinswoning samen nemen, ook al is maar 1 van hen eigenaar van de woning of staat er maar 1 naam op de huurovereenkomst. Dat is de bescherming van de gezinswoning. Dezelfde bescherming geldt bij wettelijk samenwonenden.
, dan betaal je qua registratiebelasting 3% van de aankoopwaarde. Wie een grond koopt of een al een woning heeft, valt onder het standaardtarief van 12%. En wie zijn oog heeft laten vallen op een
nieuwbouw
Om te weten of een woning “nieuw” is, moet je kijken naar de datum van de eerste ingebruikname of bewoning (zowel voor privégebruik als professionele doeleinden). Wanneer een woning uiterlijk op 31 december van het tweede jaar volgend op de eerst ingebruikname (of inbezitneming) wordt geleverd, is de woning nieuw.
Ook een “oud” gebouw kan onderworpen zijn aan btw. Indien verbouwingswerken de kenmerken of de structuur van het gebouw wezenlijk hebben gewijzigd, kan het gebouw als “nieuw” beschouwd worden en zal er btw worden geheven in plaats van registratiebelasting.
betaalt geen
registratiebelasting
Een registratiebelasting is een belasting die moet betaald worden bij het registreren van een akte of een geschrift. Het begrip ‘registratiebelasting’ is in Vlaanderen een overkoepelend begrip en omvat 4 soorten registratiebelasting:
het verkooprecht;
de schenkbelasting;
het verdeelrecht;
en het recht op hypotheekvestiging.
, maar wel 21%
btw
Btw is de afkorting van ‘belasting over de toegevoegde waarde’. Het is een belasting op de waarde die telkens wordt toegevoegd doorheen een productie- of distributieproces. De btw wordt betaald door de eindgebruiker.
Elke onderneming die zelfstandig en regelmatig economische activiteiten verricht is normaal btw-plichtig.
.
Daarnaast hou je rekening met andere kosten. Zo betaal je een ereloon aan de notaris voor het advies, de besprekingen, het ontwerp en het toelichten van de akte. De dienstverlening van de notaris reikt verder dan louter het opstellen van de akte. De tussenkomst van de notaris is een belangrijke buffer voor als er een kink in de kabel zou zijn. Wat als je bodem bijvoorbeeld vervuild blijkt te zijn? Of er een document ontbreekt, of de verkoper nog schulden had, of er een lekkende stookolietank Een stookolietank of mazouttank is een tank waarin je stookolie opslaat. De stookolie wordt meestal gebruikt om gebouwen te verwarmen. In Vlaanderen bestaan er strenge regels rond de stookolietanks. Die regels moeten ervoor zorgen dat de stookolietank in goede staat blijft en de bodem niet verontreinigd wordt. De regels verschillen naargelang het type van tank: ondergrondse of bovengrondse tank; grote of kleine tank. is… Na het verrichten van de opzoekingen, zoekt de notaris actief mee naar oplossingen zodat jij het niet moet uitvechten voor de rechtbank.
Weet dat de administratieve kosten sinds de hervorming van het notariaat geplafonneerd zijn tot 750 euro. Voor een bijkomende kredietakte bedragen de administratieve kosten maximaal 550 euro. Over het krediet gesproken… ook hier hou je best rekening met de kosten.
Wil je zelf nagaan hoeveel de bijkomende kosten bedragen voor je aankoop én je krediet? Ontdek onze rekenmodules.