Moet de notaris iets melden aan de fiscus bij een verkoop?

Dit bericht is geschreven op 23/09/2022, in functie van de regelgeving die op dat moment gold. Informeer je altijd bij een notariskantoor om specifieke informatie en advies te krijgen dat bij je situatie past.
De
notaris
De notaris is zowel een openbare ambtenaar die bevoegd is om authentieke akten te verlijden, te bewaren en er afschriften van te verstrekken, als een juridische raadgever. De notaris komt tussen in heel wat domeinen: huwelijken, echtscheidingen, de koop van een onroerend goed, een erfenis na overlijden,…
De notaris wordt benoemd door de Koning.
De partijen kiezen vrij hun eigen notaris.
heeft niet alleen een informerende én adviserende rol bij een verkoop. Hij heeft ook een belangrijke meldingsplicht ten opzichte van de
fiscus
De fiscus is de fiscale overheid, ook wel de belastingdienst genoemd. Het is de instantie aan wie je belastingen betaalt. De fiscus kan zowel Federaal, Gewestelijk, Provinciaal als lokaal zijn.
. Hij schrijft de ontvanger van de directe belastingen en het
btw
Btw is de afkorting van ‘belasting over de toegevoegde waarde’. Het is een belasting op de waarde die telkens wordt toegevoegd doorheen een productie- of distributieproces. De btw wordt betaald door de eindgebruiker.
Elke onderneming die zelfstandig en regelmatig economische activiteiten verricht is normaal btw-plichtig.
-kantoor aan omdat hij wettelijk verplicht is te informeren naar de fiscale toestand van de verkoper. En wat als de verkoper nog belastingen verschuldigd is? Dat lees je in onze nieuwe FAQ!