Een aangifte van nalatenschap invullen

Een aangifte van nalatenschap invullen lijkt op het eerste gezicht louter een administratieve formaliteit. Mispak je echter niet, dit document heeft grote fiscale gevolgen en moet nauwkeurig en met de nodige zorg ingevuld worden.

Hoe kan ik mijn aangifte van nalatenschap in orde brengen? 

  • Via de onlinetoepassing ERFonline van de Vlaamse Belastingdienst. Toegang tot ERFonline krijgt je via je eID of de Itsme-app;
  • Via het digitale loket van de Vlaamse Belastingdienst;
  • Via een elektronisch contactformulier;
  • Via de post (Vlaamse Belastingdienst, Vaartstraat 16, 9300 Aalst).

Hou rekening met bepaalde risico's

Je kan perfect je aangifte van nalatenschap zelf invullen. Hou dan wel volgende punten zeker in het achterhoofd:

1. Let op de termijnen
De termijn van 4 maanden begint te lopen vanaf het overlijden. Intussen moet de notaris via het CAP en Febelfin opzoekingen doen naar rekeningen, contracten en verzekeringen. Dat vergt tijd. Uitstel aanvragen kan, al dan niet met motivering, maar dit moet expliciet goedgekeurd worden.

2. Het ‘wettelijk vermoeden van eigendom’
Gelden die de overledene in de laatste 3 jaar (in de toekomst 5 jaar) ontving (bijvoorbeeld door een schenking ), moeten aangegeven worden, volgens de regels van het 'wettelijk vermoeden van eigendom' Wat is ermee gebeurd? Zonder bewijs dat het geld weg is, wordt het geacht nog in de nalatenschap te zitten en valt het onder de erfbelasting

3. Levensverzekeringen niet vergeten
Niet alle levensverzekeringen staan in het CAP. Als erfgenamen daar geen weet van hebben, kunnen ze over het hoofd gezien worden. Let wel: ook deze uitkeringen moeten in de aangifte opgenomen worden, desnoods via een aanvullende aangifte.

4. Schulden en kosten correct aangeven
Naast de activa moet je ook de schulden aangeven. Je kiest tussen een forfait of de werkelijke kosten. Bij hoge medische kosten of facturen kan het voordeliger zijn om alles effectief te bewijzen, facturen goed bijhouden is dus belangrijk. Izimi kan je hierbij helpen. Het notariskantoor kan je de verschillende gevolgen goed uitleggen. 

5. Waardering van de woning
De woning moet correct geschat worden. Te hoog = te veel belastingen, te laag = risico op boete. Je kan zelf schatten, een erkend expert inschakelen of een gratis schatting aanvragen bij Vlabel (die laatste is gratis én bindend). Een notariskantoor is dagdagelijks bezig met vastgoed en zal je kunnen begeleiden bij het kiezen tussen de verschillende opties. 

Voordelen van beroep te doen op een notariskantoor

Er zijn verschillende manieren om een aangifte van nalatenschap in orde te brengen.De hulp inschakelen van een notariskantoor is bij het in orde brengen van de aangifte geen overbodige luxe:

  • Het erfrecht is vaak ingewikkeld. Een notariskantoor legt je duidelijk uit welke documenten je nodig hebt en waar je die kunt vinden.
  • Bij een aangifte van nalatenschap kan al snel iets misgaan: een onvolledige of te late aangifte, slordige gegevens of het ‘wettelijk vermoeden van eigendom’ dat over het hoofd wordt gezien. Zulke fouten kunnen leiden tot belastingverhogingen.
  • Een globale aanpak van het dossier: een notariskantoor heeft vaak de nodige voorkennis en kan zonodig de juiste opzoekingen op het juiste moment doen. Zo kan de aangifte tijdig en volledig ingevuld worden.
  • Bovendien kan het notariskantoor erfgenamen adviseren bij de schatting van bepaalde goederen in het kader van de aangifte.

Nuttige documenten

Met een gerust hart je aangifte van nalatenschap in orde brengen

Een aangifte van nalatenschap is geen invuloefening. Tijdig een notaris inschakelen helpt om fouten, boetes of extra erfbelasting te vermijden. Alles goed documenteren (facturen, rekeninguittreksels, verzekeringen ...) maakt het verschil. Tools zoals Izimi.be helpen je om alles veilig te bewaren en te delen met je familie.