Aangifte van nalatenschap: waarom tijdig indienen zo belangrijk is

Dit bericht is geschreven op 02/07/2025, in functie van de regelgeving die op dat moment gold. Informeer je altijd bij een notariskantoor om specifieke informatie en advies te krijgen dat bij je situatie past.
Na een overlijden komt er veel op je af. Toch is het belangrijk om snel werk te maken van de aangifte van nalatenschap. In het Vlaams Gewest moeten erfgenamen in principe binnen vier maanden na het overlijden een aangifte van nalatenschap indienen. Dat lijkt misschien ruim, maar in de praktijk blijkt die termijn vaak bijzonder krap. Want hoe krijg je in enkele maanden tijd een volledig overzicht van bankrekeningen, levensverzekeringen, onroerend goed(eren), schenkingen of een eventueel huwelijkscontract? Neem tijdig contact op met een notariskantoor. Zo krijg je professioneel advies en hulp bij het verzamelen van de nodige gegevens.
Wanneer iemand overlijdt, moeten de erfgenamen in het Vlaams Gewest binnen een termijn van vier maanden na het overlijden een
aangifte van nalatenschap
Wanneer een persoon een nalatenschap erft, moet de erfbelasting betaald worden. Om te weten hoe hoog die verschuldigde rechten zijn, heeft de Vlaamse belastingendienst (Vlabel) een lijst nodig van alle goederen. Dit noemt men de aangifte van nalatenschap. Op basis van die aangifte moet Vlabel de verschuldigde erfbelasting berekenen. De aangifte van nalatenschap moet binnen de 4 maanden na het overlijden opgestuurd worden naar Vlabel. Indien het overlijden heeft plaats gehad in het buitenland krijgt men meer tijd (5 of 6 maanden, afhankelijk van het land). Na het versturen van de aangifte krijgen de erfgena(a)men een aanslagbiljet.
indienen. Deze termijn kan worden verlengd wanneer de overledene in het buitenland overleed. Hoewel vier maanden op het eerste gezicht ruim lijkt, is deze periode vaak nodig om als
erfgenaam
De persoon die een erfenis door versterf of uiterste wil geheel of gedeeltelijk verkrijgt.
een volledig beeld te krijgen van de
nalatenschap
Vermogen, goederen en schulden op het moment van overlijden.
.
Denk aan vragen zoals:
- Had de overledene een huwelijkscontract?
- Was er sprake van een levensverzekering Door een levensverzekering af te sluiten op het hoofd van uw partner, verkrijgt u bij zijn overlijden een som geld of rente. Er bestaan verschillende formules. Levensverzekeringen kunnen echter niet gebruikt worden om de erfbelasting te ontwijken. Op de uitkering die u verkrijgt na overlijden zal eveneens een belasting moeten betaald worden. ?
- Hoeveel bankrekeningen waren er?
- Wat is de waarde van het onroerend goed Is een terrein en alles wat zich daar vast (onroerend) op bevindt, zoals een huis, afsluitingen, verhardingen,... ?
- …
Deze zaken zijn van belang om correct te kunnen aangeven welke activa en passiva deel uitmaken van de nalatenschap. Ze bepalen mee hoeveel
erfbelasting
De erfbelasting is de verzamelterm voor het vroeger gekende “successierecht” en het “recht van overgang”. Het is een belasting die je moet betalen bij het erven van een nalatenschap.
De hoogte van de erfbelasting is afhankelijk van de graad van verwantschap met de overledene. Hoe dichter de verwantschap, hoe minder erfbelastingen je moet betalen. Kinderen van de overledene betalen dus minder erfbelastingen dan de broer, zus, tante of andere familieleden.
Aangezien de erfbelasting altijd uitgedrukt wordt in een percentage, is de hoogte van de verschuldigde erfbelasting ook afhankelijk van de waarde van de erfenis.
uiteindelijk verschuldigd is.
Wat als je de aangifte niet of te laat indient?
Het niet tijdig indienen van de aangifte kan financiële gevolgen hebben. Indien je geen aangifte indient, voorziet de Vlaamse Belastingdienst een belastingverhoging van 20% op de berekende erfbelasting De erfbelasting is de verzamelterm voor het vroeger gekende “successierecht” en het “recht van overgang”. Het is een belasting die je moet betalen bij het erven van een nalatenschap. De hoogte van de erfbelasting is afhankelijk van de graad van verwantschap met de overledene. Hoe dichter de verwantschap, hoe minder erfbelastingen je moet betalen. Kinderen van de overledene betalen dus minder erfbelastingen dan de broer, zus, tante of andere familieleden. Aangezien de erfbelasting altijd uitgedrukt wordt in een percentage, is de hoogte van de verschuldigde erfbelasting ook afhankelijk van de waarde van de erfenis. .
Bij een laattijdige aangifte (zonder voorafgaand uitstel), hangt de belastingverhoging af van het moment waarop de aangifte uiteindelijk wordt ingediend.
Extra tijd nodig? Vraag uitstel aan – eenvoudig en online
Heb je het gevoel dat je de aangifte niet tijdig zal kunnen indienen? Dan is het mogelijk om – binnen de wettelijke indieningstermijn - uitstel aan te vragen van twee maanden. Dat kan zonder opgave van reden, en eenvoudig via de website van Vlabel. Het notariskantoor kan je ook hier helpen.
Let op: ook bij een uitstelaanvraag blijft er een belastingverhoging van toepassing, maar deze is aanzienlijk lager dan wanneer je helemaal geen of te laat zonder uitstel indient. Heb je uiteindelijk het uitstel niet nodig en dien je alsnog op tijd in? Dan vervalt de belastingverhoging.
Wat bij complexe nalatenschappen?
Soms volstaan twee maanden extra niet. Denk aan situaties waarbij:
- erfgenamen het onderling oneens zijn,
- er discussie is over een testament Met een testament kan een persoon bij leven bepalen wat er na zijn overlijden met zijn goederen zal gebeuren. Bovendien kan een testament de rechten van bepaalde erfgenamen uitbreiden (bijvoorbeeld méér dan het vruchtgebruik van de gezinswoning toekennen aan de wettelijke samenwonende) of beperken (bijvoorbeeld de wettelijke reserve van de ouders afschaffen). Een testament is steeds herroepbaar. ,
- er goederen of erfgenamen in het buitenland zijn.
- …
In zo’n gevallen kan je bij Vlabel VLABEL is de afkorting van Vlaamse Belastingdienst. Het is de dienst die instaat voor de Vlaamse belastingen. Tot de taken van VLABEL hoort onder meer het innen en invorderen van de Vlaamse belastingen en het uitvoeren van controle. een gemotiveerde aanvraag indienen voor een verlengd uitstel, tot maximaal zes maanden. De Vlaamse Belastingdienst zal dit enkel toestaan als je met concrete elementen aantoont waarom een langer uitstel nodig is. De juiste motivering en formulering is dus nodig. De notaris zal je hierbij kunnen helpen.
Laat je bijstaan door een notariskantoor
Een aangifte van nalatenschap kan zowel digitaal als via een papieren formulier gebeuren. Je kan dit zelf doen, maar vaak is het aangewezen om een beroep te doen op een notariskantoor. Een notaris kan je op verschillende manieren ondersteunen:
- Hij of zij behoudt het overzicht over alle stappen in het nalatenschapsdossier. Zo kan de notaris je ook informeren over de blokkering van de rekeningen en de andere stappen.
- Men weet niet altijd hoe complex een nalatenschap is, tot er ‘ingedoken’ wordt. De notaris legt je duidelijk de juridische gevolgen uit van bepaalde elementen die ingevuld moeten worden in de aangifte. Zo kan de notaris je uitleggen waarom het belangrijk is om na te gaan of er een huwelijkscontract was, wat de impact is van een levensverzekering, wat de impact is van een ontvangen
schenking
Overeenkomst waarbij de schenker, tijdens zijn leven, onherroepelijk enig goed (of geldbedrag) afstaat uit vrijgevigheid aan de begiftigde die het aanneemt.
Schenkingen tussen ongehuwde partners zijn belangrijk vermits zij niet van elkaar kunnen erven. Schenken en erven zijn onlosmakelijk verbonden met elkaar: hoe meer geschonken wordt bij leven, hoe kleiner de totale nalatenschap en hoe lager de erfbelasting. De schenking is dus een belangrijk instrument bij successieplanning. of verkoop binnen de drie jaar voor het overlijden… - Notarissen zijn onafhankelijk, onpartijdig en discreet. Ze zijn bovendien gebonden door het beroepsgeheim. Dat maakt een notaris (of notariële medewerker die in opdracht van de notaris werkt) een vertrouwenspersoon waar je met elke vraag bij terecht kan.
- Blijkt er een haar in de boter te zijn waardoor je de aangifte toch niet tijdig kan indienen, dan is het notariskantoor perfect op de hoogte van de gevolgen, waardoor het je passend kan adviseren voor het verder verloop van je dossier.
Wil je vooraf een idee van de kostprijs van de notariële begeleiding? Vraag gerust een raming aan.