De 5 valkuilen bij het invullen van een aangifte van nalatenschap

Dit bericht is geschreven op 04/04/2024, in functie van de regelgeving die op dat moment gold. Informeer je altijd bij een notariskantoor om specifieke informatie en advies te krijgen dat bij je situatie past.
Aan de hand van een aangifte van nalatenschap berekent de Vlaamse Belastingdienst (
Vlabel
VLABEL is de afkorting van Vlaamse Belastingdienst. Het is de dienst die instaat voor de Vlaamse belastingen. Tot de taken van VLABEL hoort onder meer het innen en invorderen van de Vlaamse belastingen en het uitvoeren van controle.
) hoeveel
erfbelasting
De erfbelasting is de verzamelterm voor het vroeger gekende “successierecht” en het “recht van overgang”. Het is een belasting die je moet betalen bij het erven van een nalatenschap.
De hoogte van de erfbelasting is afhankelijk van de graad van verwantschap met de overledene. Hoe dichter de verwantschap, hoe minder erfbelastingen je moet betalen. Kinderen van de overledene betalen dus minder erfbelastingen dan de broer, zus, tante of andere familieleden.
Aangezien de erfbelasting altijd uitgedrukt wordt in een percentage, is de hoogte van de verschuldigde erfbelasting ook afhankelijk van de waarde van de erfenis.
je als
erfgenaam
De persoon die een erfenis door versterf of uiterste wil geheel of gedeeltelijk verkrijgt.
moet betalen. Zo’n aangifte moet je in principe 4 maanden na het overlijden indienen. Dit lijkt lang, maar opgelet: bij het indienen van een
aangifte van nalatenschap
Wanneer een persoon een nalatenschap erft, moet de erfbelasting betaald worden. Om te weten hoe hoog die verschuldigde rechten zijn, heeft de Vlaamse belastingendienst (Vlabel) een lijst nodig van alle goederen. Dit noemt men de aangifte van nalatenschap. Op basis van die aangifte moet Vlabel de verschuldigde erfbelasting berekenen. De aangifte van nalatenschap moet binnen de 4 maanden na het overlijden opgestuurd worden naar Vlabel. Indien het overlijden heeft plaats gehad in het buitenland krijgt men meer tijd (5 of 6 maanden, afhankelijk van het land). Na het versturen van de aangifte krijgen de erfgena(a)men een aanslagbiljet.
komt net iets meer kijken dan het louter invullen van gegevens. Tijdig een notariskantoor contacteren is belangrijk.
Risico 1: Zich mispakken aan de termijnen
In principe heb je vier maanden om een aangifte van
nalatenschap
Vermogen, goederen en schulden op het moment van overlijden.
in te dienen, gerekend vanaf de datum van het overlijden. Tijdens deze periode zal je informatie moeten verzamelen, zodat Vlabel (de Vlaamse Belastingdienst) zich een beeld kan vormen van de omvang van de nalatenschap.
Een overlijden is een zwaar emotioneel geladen gebeurtenis. Het is dan ook volledig normaal dat je op dat moment niet bezig wil zijn met administratieve zaken. “Nochtans is het belangrijk dat je tijdig een notariskantoor aanspreekt, zodat de nodige opzoekingen kunnen gebeuren.” legt notaris Helena Verwimp, woordvoerder van Notaris.be uit. Zo gaat het notariskantoor na welke rekeningen de overledene had. Dat nagaan kan via het CAP (Centraal Aanspreekpunt van rekeningen en financiële contracten). Het CAP verzamelt de Belgische en buitenlandse rekeningen. Een bankenonderzoek via koepelorganisatie Febelfin is ook mogelijk. De notaris zal voor het invullen van de aangifte ook contact opnemen met verzekeraars om na te gaan of de overledene nog een levensverzekering Door een levensverzekering af te sluiten op het hoofd van uw partner, verkrijgt u bij zijn overlijden een som geld of rente. Er bestaan verschillende formules. Levensverzekeringen kunnen echter niet gebruikt worden om de erfbelasting te ontwijken. Op de uitkering die u verkrijgt na overlijden zal eveneens een belasting moeten betaald worden. had. Notarissen zijn wettelijk gemachtigd om die aanvragen te doen. Bij elke aanvraag moet je rekening houden met een verwerkingstermijn. Hoe sneller een notariskantoor de aanvragen kan doen, hoe beter.
Iedereen kan – zonder motivering (maar met een belastingverhoging) – aan Vlabel een uitstel vragen van twee maanden. Zit je met een complexe ‘nalatenschap’ (bv. door een conflict rond de erfenis Een ander woord voor de “nalatenschap” van de overledene. Zoals de naam het al doet vermoeden is dit alles wat de overledene nalaat: de activa (vorderingen, aandelen, goederen …), maar ook passiva (schulden). ), dan kan je een gemotiveerd uitstel vragen zonder belastingverhoging. Dit uitstel moet dan wel expliciet toegekend worden door Vlabel.
Risico 2: het “wettelijk vermoeden van eigendom”
Op een aangifte van nalatenschap kom je het begrip ‘wettelijk vermoeden van eigendom’ tegen. Vlabel heeft inzicht in de ontvangen tegoeden van de overledene. Als blijkt dat de overledene binnen een periode van drie jaar vóór zijn overlijden belangrijke geldsommen heeft ontvangen (bv. door een
schenking
Overeenkomst waarbij de schenker, tijdens zijn leven, onherroepelijk enig goed (of geldbedrag) afstaat uit vrijgevigheid aan de begiftigde die het aanneemt.
Schenkingen tussen ongehuwde partners zijn belangrijk vermits zij niet van elkaar kunnen erven. Schenken en erven zijn onlosmakelijk verbonden met elkaar: hoe meer geschonken wordt bij leven, hoe kleiner de totale nalatenschap en hoe lager de erfbelasting. De schenking is dus een belangrijk instrument bij successieplanning.
/erfenis of door de verkoop van een goed), dan moeten de erfgenamen bewijzen wat er met die gelden is gebeurd. Werd het gebruikt voor een nieuwe aankoop? Werd het belegd of opnieuw geschonken? Erfgenamen moeten met andere woorden het financieel ‘spoor’ weergeven vanaf de ontvangst van de gelden door de overledene tot aan zijn overlijdensdag. “Daarvoor moeten we vaak in de rekeninguittreksels van de overledene duiken en vroegere aan-en verkoopakten opvragen” licht notaris Verwimp toe. “Het is niet altijd gemakkelijk voor erfgenamen, zeker niet wanneer neven of nichten
erven
Bij overlijden erft de overblijvende echtgenoot altijd het vruchtgebruik van de gezinswoning met alle huisraad en meubilair.
Ongehuwd samenwonenden die louter feitelijk samenwonen erven niet van elkaar tenzij er een testament in hun voordeel werd opgemaakt.
Wettelijk samenwonenden erven automatisch van elkaar.
Dit geldt alleen voor de samenwonenden die een verklaring voor de ambtenaar van de burgerlijke stand hebben opgemaakt.
, maar het komt ook voor dat de kinderen of de partner van de overledene niet op de hoogte zijn van financiële transacties. Zonder bewijs van hoe de gelden werden besteed worden de gelden geacht nog aanwezig te zijn in de nalatenschap en moeten de erfgenamen er bijgevolg
erfbelasting
De erfbelasting is de verzamelterm voor het vroeger gekende “successierecht” en het “recht van overgang”. Het is een belasting die je moet betalen bij het erven van een nalatenschap.
De hoogte van de erfbelasting is afhankelijk van de graad van verwantschap met de overledene. Hoe dichter de verwantschap, hoe minder erfbelastingen je moet betalen. Kinderen van de overledene betalen dus minder erfbelastingen dan de broer, zus, tante of andere familieleden.
Aangezien de erfbelasting altijd uitgedrukt wordt in een percentage, is de hoogte van de verschuldigde erfbelasting ook afhankelijk van de waarde van de erfenis.
op betalen. Doordat wij een attest of een
akte van erfopvolging
De akte van erfopvolging is een akte die opgesteld wordt door de notaris. Ze heeft dezelfde functie als een attest van erfopvolging, namelijk de rekeningen van de erflater en diens echtgenote deblokkeren bij een overlijden. Indien de erflater bij leven een testament of huwelijksovereenkomst had opgesteld, een schenking had gedaan, of als er handelsonbekwame erfgenamen zijn, moet de akte van erfopvolging voorgelegd worden aan de bank.
opstellen, kunnen wij gelukkig gemakkelijk inkijk vragen in de rekeningen van de overledene. De erfgenamen zelf kunnen dat niet zomaar,” vervolledigt notaris Verwimp “De kosten voor het opvragen van de rekeninguittreksels verschillen van bank tot bank.”
Risico 3: het belang van een levensverzekering onderschatten
Dankzij de opzoeking via het CAP, kan de notaris cruciale informatie terugvinden over de activa van de overledene. Sommige levensverzekeringen zijn echter niet in dit register opgenomen. “Dat kan een probleem zijn als erfgenamen absoluut geen vermoeden hebben dat er een levensverzekering aanwezig is. Als de overledene al zijn contracten en belangrijke papieren bijhield, helpt dat al aardig. Dan is het aan ons om de verzekeraars aan te schrijven. Mits het voorleggen van een attest van erfopvolging Attest dat uitgegeven wordt door het bevoegde registratiekantoor. Dit attest dient om de rekeningen waarvan de erflater titularis is en de rekeningen van diens echtgeno(o)t(e) te deblokkeren bij een overlijden. zal de verzekeraar de procedure kunnen starten”.
Ook tegoeden uit een levensverzekering moeten aangegeven worden in de aangifte van nalatenschap. "De erfgenamen moeten een formulier invullen, langsgaan bij de geneesheer van de overledene die de doodsoorzaak moet aangeven. Vervolgens moet de levensverzekeraar de aanvraag goedkeuren.” verduidelijkt de notaris.
Is een dossier nog lopende bij de verzekering terwijl de deadline voor de aangifte nadert? Dan vormt dat geen probleem. “Erfgenamen mogen dan niet vergeten een aanvullende aangifte in te dienen eenmaal ze de uitkering hebben ontvangen. Gebeurt dit niet, dan riskeren ze een belastingverhoging”.
Risico 4: facturen bijhouden
In een aangifte van nalatenschap vul je niet alleen de ‘activa’ in van de overledene (bv. de tegoeden op de rekeningen, de waarde van het onroerend goed Is een terrein en alles wat zich daar vast (onroerend) op bevindt, zoals een huis, afsluitingen, verhardingen,... …), maar je vult ook de schulden in. De schulden zullen afgetrokken worden van de activa, om zo tot een netto belastbaar vermogen te komen. Om de schulden van de overledene aan te geven heb je twee mogelijkheden.
- Ofwel werk je met een vast forfait (voor 2024: 3.827,70 euro voor overledene getrouwd met gemeenschappelijk van goederen, 1.913,85 euro als de overledene niet getrouwd was of getrouwd zonder gemeenschappelijk stelsel ) voor de schulden. Er geldt ook een specifiek forfait voor de begrafeniskosten (7.655,40 euro).
- Ofwel kies je om de werkelijke schulden aan te geven.
“De keuze om voor het ene dan wel het ander te gaan, hangt sterk af van de persoonlijke situatie,” legt notaris Verwimp uit. “Als de werkelijke kosten hoger oplopen dan het forfait, zal het voor de berekening van de erfbelasting beter zijn om die werkelijke kosten aan te geven. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer de overledene omvangrijke medische zorgen kreeg. De ziekenhuisfacturen kunnen dan hoog oplopen. Je moet dan wel alle facturen en bewijzen aan de aangifte van nalatenschap voegen. Het is dus belangrijk om alle facturen vanaf het overlijden bij te houden.”
Risico 5: De woning tekortschatten
Je moet de woning van de overledene aangeven in de aangifte van nalatenschap. Maar aan welke waarde? Te hoog schatten heeft als gevolg dat je de belastbare grondslag te hoog ligt, waardoor je misschien te veel belastingen zal betalen. Anderzijds is te laag schatten ook uit den boze, want dan riskeer je een belastingverhoging wegens tekortschatting. Hoe pak je het dan aan?
“Je hebt verschillende mogelijkheden. Je kan zelf de woning schatten, een erkend schatter-expert aanspreken of een gratis schatting vragen aan Vlabel” legt notaris Verwimp uit. Zelf schatten is de goedkoopste optie Een optie (eenzijdige belofte) is een voorovereenkomst dat van de eigenlijke koopovereenkomst moet onderscheiden worden. De verkoper belooft het goed aan welbepaalde persoon te verkopen (aankoopoptie) of een koper belooft het goed aan een welbepaalde persoon te kopen (verkoopoptie). De verkoop komt pas tot stand indien de koper of verkoper de optie binnen een welbepaalde termijn “licht”. Een optie heeft als groot voordeel dat het de koper nog enige beslissingsvrijheid heeft, de verkoper mag immers het goed niet doorverkopen aan iemand anders gedurende deze termijn. , maar Vlabel kan binnen de twee jaar wel nagaan of je niet te weinig hebt geschat. Dat kan bijvoorbeeld blijken uit een verkoop. Het verschil tussen de door jou geschatte waarde en de verkoopprijs mag niet meer dan 10% bedragen.
Je kan een bindende schatting vragen aan een erkende schatter-expert. “De kosten zijn voor de erfgenamen, maar het voordeel is wel dat je teruggave aan Vlabel kan vragen als achteraf blijkt dat de verkoopwaarde van de woning substantieel lager is dan wat werd geschat”.
Een laatste optie is het schatten via Vlabel zelf. Vlabel stuurt dan een gemotiveerde schattingsverslag. “Hier zijn toch een paar voordelen aan. Het is gratis én bindend voor Vlabel. verkoop je achteraf de woning aan een hogere waarde, dan heeft dat geen gevolgen,” weet notaris Verwimp.
Er komt duidelijk en ander kijken bij een aangifte van nalatenschap. De notaris kan je van begin tot einde helpen. Je administratie en papieren bijhouden is belangrijk voor je (toekomstige) familieleden. Met Izimi kan je alles veilig bewaren en delen met je naasten. Neem een kijkje op www.izimi.be.