De rol van de notaris bij erfenissen en de aangifte van nalatenschap: begeleiding van begin tot einde

Dit bericht is geschreven op 06/12/2023, in functie van de regelgeving die op dat moment gold. Informeer je altijd bij een notariskantoor om specifieke informatie en advies te krijgen dat bij je situatie past.
Een naaste is overleden en plots ben je
erfgenaam
De persoon die een erfenis door versterf of uiterste wil geheel of gedeeltelijk verkrijgt.
. De wereld valt weg onder je voeten, maar veel tijd om stil te staan is er niet. Een afspraak maken met een begrafenisondernemer, de bank contacteren en in de papieren duiken om de
aangifte van nalatenschap
Wanneer een persoon een nalatenschap erft, moet de erfbelasting betaald worden. Om te weten hoe hoog die verschuldigde rechten zijn, heeft de Vlaamse belastingendienst (Vlabel) een lijst nodig van alle goederen. Dit noemt men de aangifte van nalatenschap. Op basis van die aangifte moet Vlabel de verschuldigde erfbelasting berekenen. De aangifte van nalatenschap moet binnen de 4 maanden na het overlijden opgestuurd worden naar Vlabel. Indien het overlijden heeft plaats gehad in het buitenland krijgt men meer tijd (5 of 6 maanden, afhankelijk van het land). Na het versturen van de aangifte krijgen de erfgena(a)men een aanslagbiljet.
in
orde
Is een groep van familieleden die aanspraak kan maken op de nalatenschap van de overleden persoon. Er zijn in totaal vier orden.
Een voorgaande orde sluit een volgende orde uit.
Niet alle leden van de hoogste orde erven automatisch.
Het is de graad van verwantschap met de overledene die de doorslag geeft.
te brengen. De administratieve kant van een overlijden is niet te onderschatten. Vroeg beroep doen op een
notaris
De notaris is zowel een openbare ambtenaar die bevoegd is om authentieke akten te verlijden, te bewaren en er afschriften van te verstrekken, als een juridische raadgever. De notaris komt tussen in heel wat domeinen: huwelijken, echtscheidingen, de koop van een onroerend goed, een erfenis na overlijden,…
De notaris wordt benoemd door de Koning.
De partijen kiezen vrij hun eigen notaris.
bij het overlijden van een naaste heeft een aantal onmiskenbare voordelen.
1. De notaris is een vertrouwenspersoon
Het overlijden van een naaste is een ingrijpende gebeurtenis. Een erfenisdossier regel je dan ook niet via mail of via telefoon. Op zo’n kwetsbaar moment vallen veel zekerheden weg. Bijgestaan worden door de notaris kan een lichtpunt zijn, vooral omdat je meteen zicht krijgt over het verloop van je hele erfenisdossier.
Bij een overlijden kan je geconfronteerd worden met gevoelige informatie die opduikt. Misschien heb je vragen over de erfenis die niet meteen durft te stellen? Weet dat de notaris onderworpen is aan het beroepsgeheim. Wat binnen de muren van het kantoor verteld wordt, komt niet naar buiten. De notaris is de enige tussenpersoon die een totaaloverzicht heeft over de familiale situatie van de overledene. Dit zorgt ervoor dat de notaris het best geplaatst is om de nodige adviezen te geven aan de erfgenamen.
Om mensen beter te kunnen bijstaan heeft elke notaris een eigen standplaats. Dit zorgt ervoor dat de notariële dienstverlening voor iedereen – zelfs in de verste uithoeken van het land – verzekerd is.
2. De notaris is een juridisch expert die je begeleidt doorheen het hele traject
Iedereen die in zijn leven een naaste heeft moeten afgeven, kan het beamen. Je verliest iemand, maar je loopt zelf verloren tussen de vele formaliteiten die op je afkomen. De notaris kan je zien als een kompas en een eerste adviesverlener die je gidst doorheen de verschillende fases van een erfenisdossier: van je eerste tot je laatste vraag.
- Zijn er schulden in de erfenis?
Mag je als erfgenaam bepaalde zaken meteen in bezit nemen? Waarom worden de rekeningen geblokkeerd? Hoe zit het met de kosten voor de gezinswoning De gezinswoning is de gezamenlijke hoofdverblijfplaats waar partners met hun gezin normaal leven. Ze hebben er hun ‘voornaamste belangen’. Gehuwden moeten alle beslissingen over hun gezinswoning samen nemen, ook al is maar 1 van hen eigenaar van de woning of staat er maar 1 naam op de huurovereenkomst. Dat is de bescherming van de gezinswoning. Dezelfde bescherming geldt bij wettelijk samenwonenden. na het overlijden? Moet je meteen iets regelen voor mijn overlevingspensioen Een overlevingspensioen geeft aan de langstlevende partner (weduwe of weduwenaar) een pensioen dat berekend wordt op basis van de loopbaan van de overleden echtgeno(o)t(e). Het overlevingspensioen is verbonden aan een aantal belangrijke voorwaarden zoals de minimumleeftijd van 45 jaar (wordt jaarlijks verhoogd) en de minimumduur van één jaar van het huwelijk (er zijn hierop uitzonderingen). Indien de leeftijdsvoorwaarde niet is bereikt, kan er in sommige gevallen een overgangsuitkering betaald worden in plaats van een overlevingspensioen. ? Wat als je vermoedt dat er veel schulden in de erfenis zitten? Vooral in dat laatste geval is het belangrijk om te weten welke handelingen je wel of juist niet mag stellen. Sommige schijnbaar banale handelingen zoals de woning leegmaken laten vermoeden dat je stilzwijgend de erfenis aanvaard. Dit kan voor problemen zorgen indien blijkt dat er veel schulden in de erfenis zitten.
- Vragen over de blokkering van de rekeningen
De bank blokkeert en verzegelt de rekeningen en kluizen van de overledene van zodra het kennis krijgt van het overlijden. Zo kan de notaris nagaan wie de erfgenamen zijn. In sommige gevallen kan een attest van erfopvolging Attest dat uitgegeven wordt door het bevoegde registratiekantoor. Dit attest dient om de rekeningen waarvan de erflater titularis is en de rekeningen van diens echtgeno(o)t(e) te deblokkeren bij een overlijden. bij de notaris of via FOD Financiën aangevraagd worden, maar vaak zal de tussenkomst van de notaris nodig zijn omdat de deblokkering via een akte van erfopvolging De akte van erfopvolging is een akte die opgesteld wordt door de notaris. Ze heeft dezelfde functie als een attest van erfopvolging, namelijk de rekeningen van de erflater en diens echtgenote deblokkeren bij een overlijden. Indien de erflater bij leven een testament of huwelijksovereenkomst had opgesteld, een schenking had gedaan, of als er handelsonbekwame erfgenamen zijn, moet de akte van erfopvolging voorgelegd worden aan de bank. moet gebeuren. Dit is het geval wanneer de overledene een huwelijkscontract had, een testament Met een testament kan een persoon bij leven bepalen wat er na zijn overlijden met zijn goederen zal gebeuren. Bovendien kan een testament de rechten van bepaalde erfgenamen uitbreiden (bijvoorbeeld méér dan het vruchtgebruik van de gezinswoning toekennen aan de wettelijke samenwonende) of beperken (bijvoorbeeld de wettelijke reserve van de ouders afschaffen). Een testament is steeds herroepbaar. had opgesteld, er minderjarige erfgenamen zijn…
- Vragen over het invullen van de aangifte van
nalatenschap
Vermogen, goederen en schulden op het moment van overlijden.
Wie erft, moet
erfbelasting
De erfbelasting is de verzamelterm voor het vroeger gekende “successierecht” en het “recht van overgang”. Het is een belasting die je moet betalen bij het erven van een nalatenschap.
De hoogte van de erfbelasting is afhankelijk van de graad van verwantschap met de overledene. Hoe dichter de verwantschap, hoe minder erfbelastingen je moet betalen. Kinderen van de overledene betalen dus minder erfbelastingen dan de broer, zus, tante of andere familieleden.
Aangezien de erfbelasting altijd uitgedrukt wordt in een percentage, is de hoogte van de verschuldigde erfbelasting ook afhankelijk van de waarde van de erfenis.
betalen. Hoeveel je als erfgenaam moet betalen, berekent de
fiscus
De fiscus is de fiscale overheid, ook wel de belastingdienst genoemd. Het is de instantie aan wie je belastingen betaalt. De fiscus kan zowel Federaal, Gewestelijk, Provinciaal als lokaal zijn.
aan de hand van een ‘aangifte van nalatenschap’. De aangifte foutief, onvolledig of te laat invullen kan leiden tot belastingverhogingen. Nochtans is zo’n aangifte invullen vaak een complex gegeven. De notaris kan je meer toelichting geven over de verschillende onderdelen van de aangifte. In de aangifte moet je bijvoorbeeld de waarde van een geërfd
onroerend goed
Is een terrein en alles wat zich daar vast (onroerend) op bevindt, zoals een huis, afsluitingen, verhardingen,...
aangeven, maar hoe bepaal je die waarde? Er zijn verschillende mogelijkheden om een goed te schatten. Elk met zijn eigen gevolgen. De notaris kan je hier wegwijs in maken, zodat je alles tijdig in orde kan brengen.
- Vragen over de verkoop van de onroerende goederen in de nalatenschap
Om de onroerende goederen in de nalatenschap te kunnen verkopen, heb je een akte van onroerende erfopvolging nodig. Hiervoor kan de notaris je helpen. De akte van erfopvolging wordt gratis afgeleverd, geregistreerd en overgeschreven ingeval van een overlijden vanaf 1 april 2023 als de akte wordt opgesteld binnen de 6 maanden na het overlijden. Vroeg in de procedure beroep doen op een notaris, zorgt ervoor dat onnodige kosten worden vermeden.
De notaris is bovendien ook de aangewezen persoon om je te helpen met andere juridische en praktische vragen over de verkoop. Wil één van jullie het erfdeel van de anderen ‘kopen’? Welke kosten komen er dan bij kijken? De notaris kan de erfgenamen ook begeleiden bij de verkoop van de woning. Ook hier zijn er verschillende denkpistes mogelijk: wil de erfgenaam onderhands of openbaar verkopen? Een aantal opzoekingen die nodig zijn in het kader van de afwikkeling van de erfenis, zullen niet opnieuw uitgevoerd moeten worden bij de verkoop van de woning. Denk hierbij maar aan de hypothecaire staat of de stedenbouwkundige opzoekingen.
3. De notaris heeft een totaal overzicht van het vermogen van de overledene
De notaris heeft – in tegenstelling tot andere tussenpersonen – toegang tot verschillende databanken zoals het CRT (voor testamenten), het CRL (voor lastgevingen zoals zorgvolmachten), het CER (voor erfovereenkomsten bv.) of nog het CRH (voor huwelijkscontracten). De notaris is dus altijd op de hoogte van het bestaan van akten die een invloed hebben op de erfenis. Bovendien heeft de notaris toegang tot het CAP (Centraal Aanspreekpunt van rekeningen en financiële contracten). Dankzij deze toegang heeft de notaris een globaal overzicht van alle rekeningen en verzekeringscontracten van de overledene in het binnen- en buitenland.